Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Wetterstrand är ett hot mot Hälsingland

/

I går besökte Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand Hälsingland. Efter ett första stopp i Söderhamn tog hon bilen upp till Hudiksvall. Antagligen för att anslutningarna för kollektivtrafiken inte stämde särskilt bra. Eller också för att ett pressat tidsschema inte tillät någonting annat.

Annons

Så ser det ut när man befinner sig utanför storstaden och Mälardalen. Då är man ofta väldigt beroende av bilen. För att ta sig till och från arbetet. Till dagis för att hämta barnen. Till affären för att storhandla. Och för transport till och från olika fritidsaktiviteter.

Trots detta vill Wetterstrand och hennes parti höja de olika skatterna på bensin så att det redan höga bensinpriset bli ytterligare två kronor dyrare.

Den viljan delas inte fullt ut av Miljöpartiets båda kollegor i det rödgröna samarbetet. Därför har kompromissen landat i att bensinpriset med 49 öre de närmsta två åren.

Det är illa nog.

Wetterstrand försökte i går få det att verka som att det trots allt inte var så farligt. Utan att det i genomsnitt bara skulle handla om 49 kronor i månaden i ökade utgifter.

Fast det beror ju helt och hållet på hur långt man kör. På landsbygden är det inte ovanligt att bilen får rulla drygt 2 000 mil per år. Då rör det sig om ungefär en tusenlapp om året i ökade kostnader.

Samtidigt måste man väl också ifrågasätta Wetterstrands urskuldande med att den utökade kostnaden inte blir så farligt stor. Är det inte egentligen vad som är meningen? Är inte avsikten att det ska bli kännbart att köra bilen, så att man helt enkelt låter bli?

Som det är nu blir konsekvensen bara att familjerna får betala mer i skatt och får mindre pengar att röra sig med och blir därmed mindre benägna att konsumera.

Det kanske framstår som positivt för Miljöpartiet, men knappast för tillväxten.

Särskilt illa är det för Hälsingland och annan landsbygd runt om i vårt avlånga land.

Ett annat tydligt exempel på de rödgrönas negativa beskattning av landsbygden är förslaget att införa en kilometerskatt på transporter. Den kommer att innebära ökade kostnader för företag utanför de större städerna och medföra höjda priser på mjölk och andra livsmedel.

För chaufförerna innebär förslaget på kilometerskatt dessutom en integritetskränkning eftersom de rödgröna partierna vill att varje meter som de rullar med sin lastbil ska dokumenteras via en gps-mottagare. Snacka om övervakningssamhälle.

Det är bara att konstatera att de rödgröna partierna väljer att straffbeskatta landsbygden. Och värst i sin iver att genomföra denna politik är utan tvekan Miljöpartiet.

Det är värt att fundera över nu när Maria Wetterstrands popularitet drar fram Miljöpartiet till rekordnoteringar i flertalet opinionsundersökningar. Skulle det gå så illa att valresultatet hamnade i paritet med de här aktuella opinionsmätningarna kommer MP inte att sitta still i båten under den kommande mandatperioden. Tvärtom kommer man att ligga på för att få genomfört mer av sin landsbygdsnegativa politik.

Wetterstrand är således ett hot mot Hälsingland.

Mer läsning

Annons