Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kevin varvar upp i vässad bil

/
  • Kevin Engman på ett testvarv för två veckor sedan. På fredag smäller det på Mantorp.

På fredag startar JTCC-serien med Kevin Engman, SMK Söderhamn, som en av förarna. Till årets säsong är bilen snabbare och Kevin mer segersugen.

Annons

Samma bil, men vässad motor och nya stötdämpare. Där har du banracingföraren Kevin Engmans nya JTCC-kärra säsongen 2009. I fjol räckte den långt, överraskande långt, och söderhamnaren slutade femma i sammandraget av JTCC.

På fredag startar årets säsong på Mantorp med 18-åringen som en av favoriterna till att åtminstone vara med och strida om topp 5-platserna.

– I fjol hade vi som mål att få med en av bilarna på topp 10, men vi slutade lite överraskande femma (Kevin) och sjua (Joakim Forsell), säger Kevin Engman som kör för stall Picko Troberg racing, PTC.

Stallet har utökats med två killar till i år. Förutom fjolårsförarna Kevin och Joakim kör även Mattias Lorén och Jesper Wernersson för det hårtsatsande teamet.

Till skillnad från debutsäsongen har PTC till årets säsong kunnat finslipa bilarna väsentligt och därmed förbättrat utgångsläget.

– Det är samma bil som förra säsongen, men vi har bytt stötdämpare och balanserat motorn lite. Vi räknar med att motorbalanseringen ska ge bortåt sex hästkrafter mer, säger Kevin Engman om sin bil, en MG ZR.

Varför gjorde ni inte den här vässningen redan i fjol?

– Vi hade inte tid att göra det, helt enkelt.

Lägg till det att en ny regel i JTCC-serien tillåter förarna att köra med slicks (omönstrade däck) och det kommer att gå ännu snabbare för Kevin Engman och hans banracingkolleger. Kombinationen nya stötdämpare, som gör att bilen går lägre, och slicks, som gör att bilen skjuter i väg snabbare, betyder rejäl tidsvinst på ett varv.

– Tester har visat att det går runt fyra sekunder fortare per varv. Det gör att det kommer att hänga mer på föraren i år jämfört med förra året, men också att man måste kunna lita på bilen.

JTCC-bilarna har standardmotorer, runt 130 hästkrafter, och toppar runt 170 kilometer i timmen. En anledning att tro att Kevin Engman kommer att kunna hantera de krafterna och den hastigheten bättre i år finns i hans plånbok – körkortet.

– Förra säsongen hade jag ju inte ens körkort. Det har jag tagit nu och ju mer jag kör desto bättre borde det gå i tävlingarna, säger han och flinar.

Går det så bra som Kevin Engman hoppas sticker han inte under stol med att han siktar mot STCC, den stora klassen ovanför JTCC.

– Jag hoppas få chansen, men det gäller att göra en bra säsong.

Gör han det heter nästa krux pengar. En säsong i JTCC kostar runt 200 000 kronor, en säsong i STCC runt miljonen.

Ett bra resultat på Mantorp, fredag–lördag, kan vara början på klättringen uppåt.

Mer läsning

Annons