Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Som man sår får man skörda”

Framgångsrika företag är en förutsättning för att kommunens invånare skall få en trygg och innehållsrik tillvaro.

Annons

Sanningen i rubriken illustreras på nära håll. Den djärva satsningen på kartongtillverkning i Iggesund för snart 50 år sedan ledde till att samhället utvecklades och lever vidare till skillnad mot liknande bruk, där visioner saknades. Resultatet för dessa blev fabriksnedläggning och smärtsamma omställningar.

Om knappt ett år ska vi välja de personer som ska leda vår kommun in i framtiden. Vi kommer att matas med löften om hur bra vi ska få det om vi väljer ”rätt parti”, men man talar inte om hur välfärden på sikt ska skapas. Ansvariga politiker borde i ord och handling visa hur man vill ta sig an framtidsfrågorna. Det tycks fordras mod att genomföra åtgärder som inte levererar en snabb återbäring Det är enklare att handla kortsiktigt och inte behöva presentera visioner.

Inom vår kommun finns ett sådant fall som kommer att aktualiseras under kommande mandatperiod. För några veckor sedan hade Banverket information om planerna för utvecklingen av Ostkustbanan. Jag noterade följande: När Bottnia-banan ansluts till OKB kommer trafiken att fördubblas inom några år Det innebär att järnvägsbommarna inom sta´n kommer att vara fällda under en mycket stor del av dygnet. Tänk själv: fördubbling av antalet tåg och kraftig ökning av antalet långa godståg. Dubbelspår skulle kunna minska problemen men den lösningen kommer inte att påbörjas förrän några år efter 2020 och ett färdigställande ligger troligen mycket långt fram i tiden. I väntan på det kommer det att byggas ett antal mötesstationer men det ansågs inte nämnvärt påverka problemet med frekvensen bomfällningar Vi har alltså att se fram emot ständigt kaotiska förhållanden för den biltrafik som kommer från eller ska till östra stadsdelen. Där ligger som bekant huvuddelen av kommunens framgångsrika företag: Hiab, Ericsson, Sunfab och Huddig

Om ingenting görs för att lösa problemet med kommande trafikförhållanden kommer dessa företags utveckling att försvåras. Det är en risk som den kommande kommunledningen måste beakta och göra något åt. I översiktsplanen som fullmäktige antog för ett år sedan finns förslag till lösningar: planskild korsning med OKB söder om sta´n, Hamnleden och Ullsättersleden. Med en satsning på dessa objekt skulle man påtagligt öka tillgängligheten för östra stadsdelen. När förslaget nämns nu får man beskedet att det inte finns pengar till dem. Investeringsutrymmet är fyllt av andra objekt, som är mer valtaktiska, framförallt Badhuset på Kattvikskajen, som slukar 150 Mkr och troligtvis några miljoner mer.

Det krävs ett djärvt beslut som baseras på en bedömning av vad som bäst gagnar kommunens utveckling: Ett förslag: Senarelägg Badhuset, och ompröva lokaliseringen ( Det är idag inte självklart att hamnen med kaj har spelat ut sin roll) och. påbörja snarast möjligt anläggandet av de nämnda förbindelserna till industrierna i östra stadsdelen. Den ”sådden” (investeringen) kommer garanterat att ge en bra ”skörd” (avkastning) som kommuninvånarna i alla läger kommer att få del av under lång tid.

 

Gunnar Dahlberg

Hudiksvall

Mer läsning

Annons