Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordmånga väljer en miljöbil

/

I slutet av 2008 dök konjunkturen till följd av finanskrisen som svepte över världen. Krisen tycktes särskilt påtaglig för fordonsindustrin och flera krav restes på att regeringen skulle vidta särskilda åtgärder. Regeringen vidtog en del åtgärder, men avvisade ett antal andra som exempelvis förslaget att införa skrotningspremie.

Annons

Ett och ett halvt år senare är prognoserna för nybilsregistreringarna tillbaka på normala nivåer. Bilbranschorganisationen BIL Sweden reviderar upp prognosen för 2010 till 255 000 personbilar. Under fjolåret nyregistrerades 213 000 personbilar.

Det finns flera skäl till att återhämtningen för den svenska bilmarknaden har gått mycket snabbare än förväntat. Men regeringens inkomstskattesänkningar är en viktig bidragande orsak, tillsammans med bland annat en ökad optimism hos både hushåll och företag samt fortsatt låga räntor.

Sannolikt överväger de flesta kunderna ett inköp av en så kallad miljöbil. Organisation Gröna Bilister räknar i sin prognos för 2010 med att miljöbilarna ska stå för rekordhöga 40 procent av den totala bilförsäljningen.

Sannolikt spelar de ekonomiska incitamenten, i form av bland annat fem års skattebefrielse, en stor roll för den här utvecklingen.

Den här frågan, hur de ekonomiska incitamenten för miljöbilsvalet ska se ut, tillhör de frågor som alliansregeringen just nu håller på att förhandla om. Därför var det kanske inte så konstigt att Folkpartiet valde att presentera ett eget förslag på det här området, då FP den nyss gångna helgen höll riksmöte i Västerås.

Däremot var innehållet i förslaget överraskande. Åtminstone ansåg miljöminister Andreas Carlgren (C) det. Han menade att det var en tvär FP-omsvängning som partiledaren Jan Björklund presenterade tillsammans med EU-parlamentarikern Marin Paulsen.

Folkpartiet vill införa en premie vid köp av nya bilar som har låga utsläpp. Premien ska variera från som lägst 5 000 kronor, vid ett utsläpp på max 120 gram per kilometer, till som högst 25 000 kronor, vilket ska utbetalas om bilen släpper ut mindre än 70 gram per kilometer. Samtidigt vill Folkpartiet slopa skattebefrielsen av etanol.

Att införa en premie tål att diskuteras. Det är också i denna del som miljöministern ser den tvära omsvängningen. Enligt Carlgren har han i förhandlingarna inom alliansen arbetat för ett sådant förslag, dock utan att få något som helst stöd för uppfattningen av Folkpartiet.

Men det känns ganska fjuttigt med en premie på 5 000 kronor då man ska investera i en helt ny bil. Då vore det betydligt bättre med en ordentlig premie för bilar med väldigt låga utsläpp.

Däremot är det kanske inte så klokt att redan till 2013 avskaffa skattebefrielsen av etanolen. Etanolen kan förvisso på goda grunder ifrågasättas, men det är många som har investerat i den typen av miljöbilar. Skulle man beskatta etanolen på samma sätt som bensinen så skulle det resultera i att de här bilägarna i stället för etanol skulle välja att tanka bensin. Och då är inte mycket vunnet. I varje fall inte ur klimatperspektivet.

Bilkunderna måste ha både generösa och stabila förutsättningar för sitt eventuella miljöbilsköp. De får inte bli straffade i efterhand för de val som de gör. Därför har regeringen ett viktigt förhandlingsarbete framför sig.

Mer läsning

Annons