Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prisdumpning eller rimliga och neutrala priser?

/

Prisdumpning eller inte? Är det rimligt att offentlig verksamhet lägger anbud som är 30 procent lägre än motsvarande privata företag?

Annons

Är det rimligt att bedriva långsiktig verksamhet som går med ett kraftigt underskott? Och som de senaste tio åren redovisat bara 711 000 kronor i vinst?

Är det motiverat att landstinget bedriver verksamhet på villkor som riskerar slå ut privat företagande i länet?

Frågorna är många och välmotiverade med anledning av den granskning som Svenskt Näringsliv har gjort av Gävle Dala Företagshälsa, som ägs av Landstinget Gävleborg och Landstinget Dalarna.

Där framkommer det bland annat att produktionskostnaden per timme för Gävle Dala Företagshälsa ligger på 991 kronor, medan man lämnat anbud på mellan 570 och 665 kronor i timmen till kommunerna i södra Hälsingland.

Enligt Svenskt Näringsliv har man också förbundit sig att leverera 3 030 timmar gratis. Företagshälsan har även varit prisoffensiv i sina anbud till olika större företag i regionen.

Det är självklart bra att en aktör pressar priserna. Det är poängen med fri konkurrens.

Men om en aktör kan dumpa priserna på grund av att man har en stor skattefinansierad aktör som inte kräver vinst i ryggen, så handlar det om otillbörlig konkurrens!

Gävle Dala Företagshälsa säger att det är anbudsgivarens uppgift att värdera förfrågan, vilket är helt riktigt. Men vilket företag säger nej till en bra företagshälsa som är 30 procent billigare än motsvarande privata?

Landstingsrådet Björn Brink (C) litar blint på de rapporter som han fått att prisbilden är rimlig och konkurrensneutral och hävdar att de skillnader som Svenskt Näringsliv redovisar inte existerar. I så fall är det upp till bevis landstingsrådet!

Dessutom borde en politiker från Centern, som vill profilera sig på företagande, allvarligt ifrågasätta om landstinget ska syssla med den här typen av verksamhet. I synnerhet som den inte bedrivs på marknadsmässiga villkor.

Eftersom privata aktörer tagit sig in i traditionellt offentliga verksamheter som vård, skola och omsorg, kan man kanske tycka att den offentliga verksamheten också kan ta upp konkurrensen med de fria företagen.

Men då måste det ske på något så när lika villkor. Och om landstinget bedriver företagsverksamhet som ligger utanför dess kärnverksamheter måste det generera en ordentlig vinst till ägarna.

Det finns ingen anledning att låta skattebetalarna sponsra eller garantera landstingens företagande på den fria marknaden.

Det är snarare kontraproduktivt. För i motsvarande grad som den skattegaranterade verksamheten vinner terräng tvingas de privata aktörerna att säga upp anställda.

Svenskt Näringsliv är visserligen en intresseorganisation för företagen. Men det finns ingen anledning att tro att man granskar och kritiserar Gävle Dala Företagshälsa av ideologiska skäl. Tvärt om har man fått signaler från företagare och politiker som funderar om allt står rätt till i det landstingsägda företaget eftersom de lagt så låga anbud.

Kvalitet, tillgänglighet och pris är några parametrar som företag och kommuner väger in när de avgör vilket företag man ska anlita.

Om kvalitet och tillgänglighet är ungefär likvärdiga mellan företagen väljer man givetvis det företag som har det lägsta priset. Inte många funderar över varför ett visst företag kan ha så mycket lägre priser än ett annat.

Därför är det bra att den här typen av verksamhet granskas och diskuteras.

Mer läsning

Annons