Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överdådigt glas i Moviken

/
  • Elna Joloms glas verkar i en formtradition från Jugend och Art Noveau, en frodig växtornamentik där överdådet är norm, inte undantag.
  • Elna Jolom (till höger) får hjälp att sätta glaslamporna på plats i masugnen.
  • Fiffiga tekniska lösningar, som att låta ljuset stråla genom föremålens bas, åstadkommer underverk i den mörka masugnen.
  • Verken är arrangerade i linjer som utnyttjar byggnadens alla prång och gränder, öppnar vägar för blicken att följa ett antal verk i diagonaler genom hyttmörkret.
  • Glas och järn i skulptur av Elna Jolom.
  • De monumentala uttrycken trivs i varandras sällskap, den barocka prakten och tyngden i hennes stora fat får liksom hyttväggarna att räta på ryggen i självförtroende över att än en gång komma till nytta.

Glaskonstnären Elna Jolom står för förnyelsen i Movikens masugn som i år gör uppehåll med sommartraditionen sedan 1997, "Moviken Art". En lyckad scenförändring för en storslagen och krävande konstscen, vilket den gamla masugnen förvandlats till.

Annons

Elna Jolom har gjort sig ett namn med sitt kraftfullt utformade konstglas som blivit internationellt uppmärksammat. Hennes utställning i masugnen heter "Tillväxt" och domineras naturligtvis av glas, men har också verk med inslag av emalj och metall. Det är en stor och givmild utställning som fyller två plan i hyttan med sjuttiotalet verk.

Som glödande punkter i hyttans dunkel lyser Joloms fat, urnor och vaser. Masugnen är ju en lokal som ibland ätit upp sina verk, men tätheten och styrkan i glaset håller hyttan stången. Det är ljusets förtjänst, ljuset hälls in i föremålen, strålar genom dem, lyfter dem. Vore man romantiskt lagd skulle ordet "eteriserar" passa som beskrivning.

Mer läsning

Annons