Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket – tänk på...

Hastighetsbegränsningar är nog bra, men är det bästa alternativet? Det tror inte jag.

Annons

Bromsljusen lyser lång väg (tack och lov), då vet men att det är hastighetskontroll eller en kamera. De som har gps får en varning när de närmar sig en kamera. Sedan är det full fart igen.

Jag har ett annat förslag; de hastigheter som tavlan visar ska vara en rekommenderad hastighet. Då kan man vid ringa trafik och bra trafikförhållanden höja hastigheten 10–15 kilometer utan att vara rädd för att åka fast för fortkörning. Samma hastighet behöver inte gälla dygnet runt. Fler skyltar som visar när det är olämpligt att göra omkörningar till exempel två kilometer framåt. Kameror bör placeras i korsningar, kurvor och backkrön.

Det är inte hastigheten som orsakar olyckor utan förarens beteende. Tänk bara vilken trafikfara allt sms:ande är. Det gäller att ha båda händerna på ratten och lång framförhållning samt rätt inställda backspeglar.

Enligt en dom i Hudiksvalls tingsrätt så gäller 90 km/h även vid omkörning. Kan vara svårt att komma förbi på ett säkert sätt om man inte kan öka farten. Man vill ju inte svänga in för tvärt framför omkört fordon.

Olyckorna kommer inte av sig själva. Hur många gånger nickar man inte till framför tv:n, tappar pennan vid korsordslösning eller stirrar in i boken utan att se? Detsamma händer i trafiken. Under mina 45 skadefria år i yrkesmässig trafik har dessa problem dykt upp några gånger, till exempel blivit väckt av stensprutet från vägrenen, tvärbromsat för ett hinder på vägen som inte fanns, kört förbi en hållplats. Då har det varit någon form av mikrosömn (narkolepsi).

Sedan är självmord på vägarna ett större problem än vad man tror. Polisen bör patrullera mera och göra färre hastighetskontroller. Hur farligt är det att köra 60 km/h mellan trafikljusen på en 50-väg? Jag bara frågar!

Sedan är det vägarnas beskaffenhet och då är det kurvorna jag mest tänker på. Det är inte många kurvor som är rätt doserade. Om man släpper gasen före en kurva så ska fordonet styra själv genom kurvan. Jag undrar hur kurvan var doserad där en buss med skolbarn gick av vägen för några år sedan.

Något som är positivt är cykel- och gångmarkeringen på vägens ena sida, cirka meterbred och som används i båda riktningarna (till exempel mellan Kilafors och Löten). Kan man inte göra lika på en 90-väg? Flytta körfältet någon decimeter åt ena sidan och även minska körbanan, för att ge plats åt en meterbred vägren för cykling i båda riktningarna.

Fram för rekommenderad hastighet. Tänk sunt – tänk framåt. Det behövs en kommunikationsminister som har kört 5 000–6 000 mil om året i ur och skur för att förstå trafikproblemen.

Kloker

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons