Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsa på handeln i Bollnäs

Annons

Jan Bergstrand verkar förmoda att jag har någon form av position inom Bollnäs kommun, som gör att jag har insyn . Så är inte fallet.

Men jag kan förmoda att ett projekt av den storleksordning som ett litet galleriabygge i Bollnäs är, inte med säkerhet blir intressant för budgivning.

Bollnäsborna får nog vara tacksama att Sjaelsö visat intresse. Handeln i Bollnäs har utvecklingspotential. Annars skulle Sjaelsö aldrig intresserat sig. Sedan är det en annan och sorglig historia att det blivit en allvarlig försening på ett halvår genom en överklagning i sabotagesyfte. Jag misstänker att en del tänkbara handelskedjor blivit fundersam över mentaliteten i Bollnäs, genom detta. Man resonerar som så ”vi behöver inte krusa dumt folk”. Vi avvaktar!

När det gäller upptagningsområdet för handel så har jag aldrig nämnt Ockelbo.

Upptagningsområdet betraktas i tre tillgänglighetsnivåer. Den närmaste kallas primärområdet, nästa är sekundärområdet och det sista tertiärområdet.

Detta berör Bollnäs, Ovanåkers, Söderhamns och Ljusdals kommuner. Ockelbo kommun räknas inte hit men med nio dagliga förbindelser med X-tågen, så kan det bli en och annan kund med ett bättre affärsutbud. Självfallet så är det Gävle som är första handelsalternativet för Ockelbos befolkning.

När det gäller genomfartstrafik så är det som Jan Bergstrand påstår ”grädde på moset”. Men Bollnäs har bättre förutsättningar att få ta del av ”gräddspillet” än vad Söderhamn och Hudiksvall kan.

Vad jag försöker förklara är att det är hög tid för Bollnäs nu att repare försummelsen sedan tidigare! Jag syftar på att man sitter passivt och sover när Söderhamn planerar för E-center! Bollnäs hade A-läget för handeln redan då!

Man ska inte nedvärdera att en maximalt utbyggd handel, kan vara en viktig faktor för ”tillgången på goda arbeten, högre utbildning, god samhällsservice som bra sjukvård” som Jan Bergstrand så vacker beskriver.

Ska man få så bra utfall som möjligt, så måste man se dagen möjlighet, med större köpkraft och rörlighet hos kundunderlaget.

Vi lever inte i dag med 50–60-talets snäva upptagningsområde.

Klarsynte Kalle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons