Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ro, ro, ro din båt...

Generellt är båtmotorer mycket enkelt uppbyggda vad avser förbränning. De används lite i förhållande till en bils användning och blir mycket gamla. Kanske upp till tre gånger äldre än bilarnas motorer.

Annons

Snart går isarna på våra sjöar här i Hälsingland. Sjöarna blir levande och vackra. Himlen får en spegel, solnedgångarnas glitter är spektakulära. Detta är en eftertraktad frid som vi kan erbjuda våra besökare.

Gunnarsbosjön är relativt liten. Vägen kring sjön är cirka nio kilometer. Det tar 20 minuter att ro tvärs över sjön. Sommartid används dock sjön för att köra olika typer av motorbåtar på. Vid en roddtur runt sjön häromåret räknade jag till över 30 båtar som hade motor. Här finns överdimensionerade, snabbgående båtar. Här finns vattenskotrar.

På 1980-talet var sjön fridsam och fågellivet av ornitologiskt intresse. Vart år häckade åtminstone två skrakar som kom fram med varsin kull ungar. Här fanns den i population avtagande berganden som normalt häckar i fjällen, fullt med strandpipare, tärnor, tranor samt sångfåglar som föredrar strandnära boplatser. På kvällen kom storlom från andra sjöar för att fiska i Gunnarsbosjön, som är känd för att vara fiskrik med många arter. Nu har någon skrakfamilj inte synts på flera år. Bergänderna har skrämts bort. Lommens rop hörs alltmer sällan under de ljusa sommarkvällarna.

Dessvärre finns även andra typer av störningar från båtar än bara ljud. Till exempel vågutbredning, erosion av båtbottnar, oljespill, sådant som påverkar naturen på sikt.

Generellt är båtmotorer mycket enkelt uppbyggda vad avser förbränning. De används lite i förhållande till en bils användning och blir mycket gamla. Kanske upp till tre gånger äldre än bilarnas motorer. Bilmotorer är av fyrtaktstyp. Nästan alla moderna bilar är utrustade med katalysatorer och insprutningssystem. Båtar har den motsatta fördelningen: 6 procent är fyrtakt, 9 procent är diesel och resten av båtarna är av tvåtaktstyp.

En båts förbrukning är många gånger högre, kanske tio gånger, än en bil. I Stockholm har man beräknat att för sommarmånaderna står fritidsbåtar för hela fem procent av stadens totala mängd CO och HC (ofullständig förbrända kolväten). Eftersom mycket av bränslet går tvärs genom båtmotorn utan antändning blir avgaserna mycket smutsiga. Efter tio års användning har de blivit extremt smutsiga. Om man prompt måste åka motorbåt på små sjöar som till exempel Gunnarsbosjön, köp ny motor, välj miljövänliga alternativ. Kör båten med omsorg, spill inte ut olja. Välj alkylatbensin som nästan helt saknar ämnen som bensen och aromater. Välj också rätt typ av olja. Beakta att vi delar naturen med flora och fauna. I naturens näringskedja äter högre stående djur lägre stående djur och organismer. Varje steg innebär en förhöjd koncentration gift hos dem som äter. Var föredömen för den kommande generationen och använd årorna. Små, små steg och val i rätt riktning av många människor har stor betydelse för miljön och oss själva.

Per Ölund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons