Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Planera för framtiden

Det förekommer osund konkurrens från åkerier i länder med det billigaste bränslet.

Annons

Svar till Skogs- och träindustrin (7/5).

Vi måste förändra beskattningen av transporter: stigande oljepriser är ett allvarligt hot mot den globala ekonomin och även den svenska.

Forskare, regeringar och FN är överens om att oljan är en begränsad resurs. Ledande är ASPO som leds av en Svensk, Kjell Aleklett. Även Pentagon har kommit fram till att vi redan 2015 har ett underskott på olja.

Volvos produktplaneringschef, Lex Kerssemakers; Vi vet alla att oljan kommer att ta slut (fritt översatt). Som politiker får man förtroendet att styra samhället och då bör man se lite längre än till nästa kvartalsrapport. Samtidigt är det oansvarigt av industriledarna att inte planera för oljeprisutvecklingen.

Drygt 40 procent av växthusgasutsläppen kommer från transportsektorn i Sverige. Därför bör så mycket som möjligt göras klimatsmartare. Behöver vi köra bröd kors och tvärs genom Europa? Behöver virke från Hälsingland köras till Dalarna och tvärtom? Behöver räkor från västkusten köras fram och tillbaka till Nordafrika för att skalas?

Det förekommer osund konkurrens från åkerier i länder med det billigaste bränslet. Ett sätt att komma runt det är därför att införa en kilometerskatt, som omfattar all tung trafik som kör i Sverige oavsett var de tankar. Med dagens teknik kan man införa olika skattesatser. Med rättvis styrning kan virke få en skattesats och till exempel flaskvatten en annan.

Flera europeiska länder ligger före Sverige på detta område och har redan infört, eller planerar att införa, kilometerskatt för tunga lastbilar. Några exempel är Schweiz, Österrike, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Frankrike, Slovenien, Nederländerna, Polen och Danmark.

Många tror felaktigt att det bara är Miljöpartiet som vill höja skatten, skillnaden är att vi står för våra skattehöjningar, medan alliansen gör sken av att man är emot dessa.

Klimatberedningen, med representanter från samtliga riksdagspartier, enades 2008 om att Sverige bör införa kilometerskatt för tunga lastbilar för att minska klimatpåverkan.

Olov Östlund (MP)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons