Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läraren är a och o

Erfarna och kunniga lärare med en stark tilltro till eleverna och förmåga att skapa ett positivt klassrumsklimat gör att barnen blir duktiga på att läsa. Att kunna läsa och förstå är ju grunden för att kunna bli bra i andra ämnen.

Annons

Jag vill gärna lägga ytterligare några dimensioner till debatten om läsutveckling, lärande och skolbetyg.

Erfarna och kunniga lärare med en stark tilltro till eleverna och förmåga att skapa ett positivt klassrumsklimat gör att barnen blir duktiga på att läsa. Att kunna läsa och förstå är ju grunden för att kunna bli bra i andra ämnen.

Utan tvekan är det lärarens insatser som är avgörande för att skapa en positiv inlärningsmiljö.

Vi vet också att inkomst- och utbildningsnivå har en stor betydelse för skolresultaten – men läraren är ännu viktigare.

De lärare som har en gedigen kunskap och många pedagogiska metoder i sin verktygslåda kan nå fantastiska resultat.

Det är viktigt att både lärare, elever samt föräldrar har en positiv inställning till skolan och skolarbetet. Det är ganska enkelt att lösa. Pratar man positivt om skolan i hemmet blir eleverna positiva till skolan!

Skolarbetet måste ske både individualiserat och i grupp. Det man inte klarar av på egen hand försöker man göra tillsammans. Det är också viktigt att pedagogiken är framtidsorienterad och att man inte fokuserar på barnens/elevernas brister.

Det är bra att alliansregeringen ställer höga krav på lärarutbildningen. Det är viktigt att spänna bågen.

Det är också viktigt att se rektorerna i verksamheten. De ska ofta vara i klassrummet. De ska bland annat prata metodik och didaktik, sociala mål, skolutveckling, mål och visioner med sina lärare. De måste prata mera långsiktiga frågor och försöka lämna vardagsfrågorna.

Jan-Eric Berger

BUN-ledamot (C)

i Söderhamn

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons