Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga fler skandallistor

Uttrycket "luddiga tjänster" fann jag i en mycket läsvärd insändare i Kuriren. Året var 2002. Redan då började vi invånare i Söderhamn ifrågasätta "överbefolkningen" i kommunal förvaltning. Och vad döljer sig bakom alla invecklade titulaturer?

Annons

Nu har Moderaterna huggit tag i problemet. Söderhamn bör minska antalet anställda till mer statistiskt normal nivå. Birgitta Tapper yttrar i en intervju: Jag har svårt att tänka mig att vi har personal som går och dräller på servicehusen.

Kära Birgitta! Det är inte bland äldrevård, barnomsorg och skola vi ska skära ner! Misstron hos mig och många medborgare riktar sig mot alla dessa "specialister". Infrastrukturplanerare, översiktsplanerare, detaljplansplanerare, kvalitetsstrateger, miljöstrateger, utvecklare och tillkrånglare, som trängs inom förvaltningshus och rådhus. Befattningsbeskrivning, tack! Saknas det kompetens hos den "ordinarie" personalstaben? Dags för fortbildning.

Misstankar uttrycks också att det lättvindigt smyginrättas och tillsätts tjänster anpassade för medlemmar i familjer och kompiskretsar.

"Bantningen" kan bli en kostsam affär. Man har troligtvis försäkrat sig om rejäla avgångsvederlag. Under en avvecklingstid kan kommunen kanske omplacera expertisen till resurspersoner i mera förståbara miljöer (skola, omsorg, insatser på parkbänken).

Jag är glad över att detta ärende kommit upp på bordet. Misstroende och politikerförakt bottnar ofta i dålig insikt hos de klagande. Nu ligger ett stort ansvar hos vår nya kommunledning. Ge oss en offentlig redovisning!

En kommunal förvaltning i proportion till invånarantalet. Söderhamn ska inte förekomma på fler skandallistor.

Hjördis Östlund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons