Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grundlurad och kränkt

Jag vill börja med att referera till insändaren Anlita en verkstad (31/3) där skribenten avslutar med "gör inte som jag. Anlita en riktig verkstad".

Annons

Tyvärr det gäller inte heller alla gånger. En känd märkesverkstad i Hudiksvall väljer att vid ett inbyte till nybil värdera upp skadevärdet på en avåkningsskada på inbytesbilen till över 23 000 kronor som kunden i utbyte mot en ny bil vackert får betala. I denna kostnad ingick utbyte av samtliga skadade delar till nypris. Om begagnade delar i stället legat till grund för beräkningen hade notan slutat på cirka 16 000. Chefen för bilförsäljningen valde att sälja bilen oreparerad. Vid besök hos den plåtslagare som utfört reparationen efter försäljningen framgick att inte en enda ny del bytts ut, varken nya eller begagnade delar.

Märkeschefen gick vid ett möte hos konsumentombudsmannen med på att minska kostnaden med tio procent (2 300 kronor) och då borde ju allt vara okej? Vid närmare granskning av slutfakturan (som kom först efter påtryckning dagen före mötet med KO) och kontroll hos den professionella plåtslagaren visar det sig att inte en enda del som märkesverkstaden debiterat köparen hade bytts ut. Vid besök 4 april hos bilförsäljningen och plåtverkstaden framgick att plåtslagaren hade beräknat skadan som om köparens inbytesbil varit helförsäkrad, att bilförsäljaren två gånger betonat för verkstaden att inbytesbilen endast haft delkaskoförsäkring, att försäljningschefen menade att han gjort sitt i och med att han gett en goodwillrabatt.

Resultatet blev således att jag blev grundlurad på att lägga ut i storleksordningen 5 000 kronor utan kompensation.

Någon som helst ursäkt som jag hade uppskattat, speciellt från märkeschefen eller chefen för plåtslageriet, har i dagsläget ej uttalats från vederbörande. Känner mig grundlurad och kränkt och besök på märkesverkstaden i fortsättningen blir bara om garantin för nybilen bli aktuellt. Kontentan är naturligtvis – reparera din inbytesbil hos den bilverkstad du har erfarenhet och förtroende för.

Bengt Frykman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons