Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gå från ord till handling

När Sveriges energikontor och Miljöfordon syd granskade Sveriges kommuners fordonspark med avseende på miljöbilar så var Ovanåker och Hudiksvall, men inte Söderhamn med på topplistan.

Annons

Söderhamns kommun har ambitionen att vara en eko-kommun men glömmer ofta att gå från ord till handling. När Sveriges energikontor och Miljöfordon syd granskade Sveriges kommuners fordonspark med avseende på miljöbilar så var Ovanåker och Hudiksvall, men inte Söderhamn med på topplistan.

Det känns lite skämmigt när Ovanåker (73,2 procent) och Hudiksvall (54,1 procent) ligger före Söderhamn (12,6 procent) och Bollnäs (36,1 procent). Tänk om det varit bandy: både Lessebo och Knivsta kommuner är bäst med 100 procent miljöbilar.

När det görs livscykelanalyser på fordon så vinner miljöfordonen. De kan vara dyrare i inköp, men har en lägre driftkostnad och en mycket mindre miljöpåverkan. Driftkostnaden för en elbil ligger i dag på cirka två–tre kronor milen. En plug-in hybrid med räckvidd på fem mil täcker i dag 80 procent av de dagliga transporterna.

Energimyndigheten har till regeringen föreslagit ett handlingsprogram för el-ladd-hybrider. Denna utredning föreslår att upp till en halv miljard satsas på elfordonsmarknaden i form av olika stöd. Nu ligger bollen hos infrastrukturministern Åsa Torstensson och beslut tros komma under våren. Därför bör vi handla nu så att vi ligger i startblocken då besluten kommer.

Olov Östlund (MP)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons