Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att höja bensinpriset

Det går inte längre att skylla på att vi har högre bensinpriser än omvärlden. För klimatets skull är det dags att höja koldioxidskatten.

Annons

Lagom till semestern tipsar Motormännen bilister att tanka bilen i Sverige innan de ger sig ut i Europa. Fallande kronkurs och höjda bensinskatter i omvärlden har gett Sverige bland den billigaste bensinen i hela Västeuropa. Norge och Finland, glesbebyggda länder precis som Sverige, har båda bensinpriser flera kronor högre än vårt.

Det borde vara en tankeställare för alla som motsätter sig höjd koldioxidskatt på drivmedel. Givetvis finns det inget självändamål i att höja bensinskatterna bara för att andra länder gör det. Däremot är det ett självändamål att hejda klimatförändringarna innan de når okontrollerbara nivåer.

I den omställningen har koldioxidskatten visat sig vara ett kraftfullt och kostnadseffektivt styrmedel, alltså billigare än de flesta andra styrmedel sett till klimatnyttan. Koldioxidskatten gynnar samtidigt såväl kollektivtrafik som miljöbättre bilar kostnadsmässigt, men överlåter åt individen att avgöra vilka åtgärder som passar just henne bäst.

I staden passar det kanske många att cykla eller ta bussen, medan landsbygdsbon kanske väljer en bränslesnålare bil nästa gång och lägger sig till med ett mjukare, mer energibesparande körsätt. Oavsett vilket blir koldioxidskatten en knuff att se över sitt körbeteende och se vilka möjligheter man har att vara en del av lösningen på klimatproblemen.

Det går inte längre att skylla på att vi har högre bensinpriser än omvärlden. För klimatets skull är det dags att höja koldioxidskatten.

Helena Leander (MP)

riksdagsledamot, skatteutskottet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons