Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra med svarta lådor i polisbilar

I en forskningsstudie som jag genomfört har polisen kraschat fordon för 300 miljoner kronor sedan nollvisionen infördes år 1997. Drygt 1 800 poliser har skadats i polisbilskrascherna sedan dess. Nu måste något göras.

Annons

Flera polismyndigheter och polisdistrikt i olika länder har sedan flera år aktivt arbetat med att minska polisbilskrascher. Det har man gjort genom att installera så kallade svarta lådor (Incident Data Recorders, IDR) i polisbilarna. Lådorna avläser hastighet, bilens rörelsemönster, bromsverkan, bromsljus, bilbältesanvändning och så vidare.

I en forskningsstudie som jag genomfört har polisen kraschat fordon för 300 miljoner kronor sedan nollvisionen infördes år 1997. Drygt 1 800 poliser har skadats i polisbilskrascherna sedan dess. Nu måste något göras. En av åtgärderna som jag föreslagit är att svarta lådor installeras i polisbilarna.

Riksspolisstyrelsen har i ett telegram till TT (TT 11/12-09) ställt sig bakom förslagen – ett av dem är att använda sig av svarta lådor. Men innan man gör detta och gör stora investeringar i fordonen är det viktigt att undersöka om polisbilar i Sverige redan har svarta lådor inmonterade. Svensk polis har inte råd att göra en felinvestering nu utan att först ta reda på vad som finns inmonterat i polisbilarna. Jag tror nämligen att man inte vet vilken hemlig inspelningsutrustning (svarta lådor) som kan finnas inmonterat i bilarna.

Redan för flera år sedan framkom uppgifter i medierna att bilindustrin i Sverige monterat in hemliga svarta lådor i bland annat saab-bilar. Detta kan betyda att det i dag kan finnas ett stort antal svarta lådor som monterats in i svenska polisbilar utan Rikspolisstyrelsens vetskap. Kunskapen om lådornas existens är enligt min mening bristfällig hos såväl utredande polis som hos åklagare. Jag menar att det finns ett antal personbilar i Sverige som är utrustade med svarta lådor av bilindustrin som vare sig försäkringsbolag, åklagare eller polismyndigheter vill använda sig utav. Det är beklagligt att så är fallet och ett stort resursslöseri. Om det redan finns svarta lådor i polisbilar finns det enligt mig ingen anledning att montera in ytterligare en låda i fordonet för att få uppgift om hur fort en polisbil kört vid ett kraschtillfälle.

Jörgen Lundälv

docent i trafikmedicin, Umeå universitet

 

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons