Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alltid en bedömning innan tidsbokning

För att klara vården under sommaren prioriterar vi hårdare till de betydligt färre besökstider som finns till läkare och sjuksköterskor.

Annons

Svar till insändaren "Varför betala skatt för vård man inte får?" (16/7) av signaturen "Less på sjukvården". Under semesterperioden på sommaren är hälften av läkarna och sjuksköterskorna på semester. För att klara vården under sommaren prioriterar vi hårdare till de betydligt färre besökstider som finns till läkare och sjuksköterskor. Därför måste sjukdomstillstånd som inte anses medicinskt akuta vänta till hösten för besök. Andra måste få en tid snabbt och då ska det finnas tider till dem.

Den sjuksköterska som svarar i telefonrådgivningen på hälsocentralen bokar aldrig in ett besök utan att först göra en bedömning. Hon eller han ska först ta reda på vilket sjukdomstillstånd som patienten har och därefter ta ställning till hur brådskande det är. Det gäller alltid, inte bara under sommaren. Ibland kan resultatet av telefonsamtalet bli råd om hur man själv kan råda bot. Det kan också leda till en rekommendation om besök hos distriktssköterskan lika väl som det kan resultera i en akut ambulanstransport till närmaste sjukhus.

Att du upplever att du fick ett dåligt bemötande i telefonen beklagar jag djupt.

Margareta Rolfhamre

Vårdenhetschef och familjeläkare

Söderhamns Hälsocentral

Landstinget Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons