Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mycket beror på attityden

/

Uppåt för Nordanstig. Och nedåt för Hudiksvall. Sådan är utvecklingen i rankningen av det lokala företagsklimatet som branschorganisationen Svenskt Näringsliv genomför varje år.

Därmed har Nordanstig också passerat Hudik i rankningslistan, även om det i sig inte ger anledning till någon större glädjeyttring.

Annons

Som vi kunde läsa i tidningen i går så tappar Hudiksvall från plats 242 till plats 262. Det betyder att det nu bara finns 30 kommuner som har ett lokalt företagsklimat som rankas som sämre.

För Nordanstig går det tack och lov åt andra hållet, kommunen avancerar 32 platser på listan. Från plats 246 till 214.

Utvecklingen för Nordanstig är självklart positiv. Men det är samtidigt så att kommunen fortfarande placerar sig långt ner på listan, och man behöver inte gå längre tillbaka i tiden än till 2008 för att hitta en bättre placering än årets.

För även om man kan ha vissa invändningar mot kriterierna för hur rankningen tas fram så varken ska eller kan den negligeras. Där finns en hel del intressanta uppgifter för ansvariga personer att ta tag i.

Därför är det glädjande att kunna läsa att båda kommunernas politiska ledningar inser detta, och även avser att agera.

Till stor del får man också anse att årets rankningsresultat är en produkt av den kommunledning som styrde kommunen under förra mandatperioden, eftersom enkäterna är utskickade under fjolårshösten och det statistiska underlaget också härrör från den tiden.

Eftersom de borgerliga partierna i Hudiksvall hade ett förbättrat företagsklimat som en viktig fråga i valet är det nu verkligen upp till bevis. Något som företagarna i kommunen också förväntar sig, i varje fall att döma av uttalandena i gårdagen tidning.

För även om flera av de delar som påverkar rankingplaceringen ligger utom total kontroll för kommunledningen så finns det absolut en hel del att göra.

Exempelvis måste attityden till företagande bli avsevärt mycket bättre, i såväl Hudiksvall som Nordanstig. Det här har den politiska kommunledningen både en stor möjlighet och en direkt skyldighet att påverka i rätt riktning.

I Hudiksvall uppfattas attityden generellt sett som bedrövlig. Det gäller alltså oavsett man frågar om allmänhetens, kommunpolitikernas, tjänstemännens, medias eller skolans attityd.

I Nordanstig är attityden något bättre, men långt ifrån bra. Dessutom går utvecklingen åt fel håll. Medan mycket annat har blivit bättre i kommunen, upplevs attityden som betydligt sämre.

För HT är det inte särskilt smickrande att medias attityd till företagande sjunker mest när man tittar på de olika attitydfaktorerna i Nordanstig. Det är till råga på allt ett riktigt ordentligt ras. Uppfattningen om medias attityd i Hudiksvall är faktiskt ännu sämre, även om raset inte är lika stort.

Så även tidningsledningen har lite att fundera över. Är medias attityd till företagandet en produkt av den allmänna inställningen? Eller är det tvärtom så att det är den allmänna attityden som är en produkt av medias förhållningssätt och rapportering?

Attityden till företagandet är inte bara viktig av den anledningen att den utgör en faktor i den här undersökningen, utan för att den naturligtvis till stor del präglar förhållningssättet. Sannolikheten för att man vidtar åtgärder som stimulerar och underlättar företagande är självfallet betydligt större om man har en positiv attityd jämfört med en negativ.

Mer läsning

Annons