Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

HIstorisk men ändå toppmodern

/
  • Ingen med minsta bilintresse tar miste på att detta är en Porsche 911. Modellen begick premiär 1963. Tjugofem år senare kom en helt nykonstruerad modell med vätskekyld motor. Dagens 911 är ytterligare utvecklad och omkonstruerad.
  • Sittbrunnen har gott om plats för två vuxna. Inredningen ller hög klass och stolarna är riktigt komfortabla.
  • Baksätet är för litet fö ratt kunna användas ens av småvuxna. Som extra bagageutrymme fungerar det dock utmärkt, det ordinare (i bilens front) är inte slösande rymligt.
  • Fem runda instrument har varit signum ända sedan 1963. Hastighetsmätaren (tvåa från vänster) är svårläst men kompletteras med en digital mätare i varvräknarens nedre del.
  • Ovanpå instrumentpanelen tronar det stoppur som ingår i
  • Sex cylindrar i boxerformation är signum för Porsche 911. Numera har motorn vuxit till 3,8 liter och är direktinsprutad. Max effekt: 385 hästkrafter.
  • Med suffletten uppfälld blir 911 närmast vinterbonad. Många nya 911 säljs i fyrhjulsdrivet utförande och en stor del av de svenskarna köparna vill ha vinterhjul till sina bilar. En Porsche tål svensk vinter, även om det kanske inte är så roligt att hasa runt i saltslabbet...

Porsche 911 är sportbilen som vägrar dö. Den har tillverkats sedan 1963 men har under åren genomgått en rad genomgripande förändringar. Följ med på en tur i den senaste generationen av en klassisk superbil. ?

Annons

Motorn är verkligen hjärtat i den här bilen. Det är inte bara för att den driver bilen framåt. Den stora boxersexan i aktern lever om på ett helt annat sätt än andra maskiner. Motorljudet är oerhört mångfacetterat jämfört med det i vanliga bilar. Ljudet förändras allt efter varvtal, belastning och hastighet. Inte ens när man stannar och stänger av, slutar maskinen stjäla fokus. Det strålar värme om hela bilens bakparti. Det knäpper i den varma metallen när den svalnar och man får en känsla av att bilen står och spinner, nöjd efter en trevlig tur.

I höstas uppdaterades Porsches klassiska modell, 911. Eller 997 som den interna beteckningen numera lyder. Största nyheterna den här gången är att motorn har försetts med direktinsprutning vilket höjer effekten med 30 hk, ger snabbare gasrespons och sänker bränsleförbrukningen med cirka tio procent.

Dessutom kan numera 911 beställas med sjustegs PDK-växellåda (à ?41 400 kronor, allt kostar när det handlar om Porsche). Förkortningen står för ”Porsche DoppelKupplung” och är en variant på de DSG-växellådor som Volkswagen erbjudit i några år.

PDK är en låda som kan växla automatiskt men som inte använder sig av moment-omvandlare utan istället består av två ihopbyggda manuella växellådor som styrs elektroniskt. Växellådan kombinerar automatlådans smidighet med den manuella växellådans låga effektförluster. Det är första gången för Porsche att använda PDK i sina standardbilar men på tävlingsbanorna har man använt sig av tekniken i över 20 år.

Och i den här bilen är PDK-lådan en riktig hit. När man kör mjukt växlar den nästan omärkligt. I standardläget går den snabbt upp genom växlarna för maximal bränsleekonomi och komfort. Men när man kör tuffare anpassar sig lådan ögonblickligen och drar ut på växlarna för maximal acceleration. Den som vill kan också växla manuellt genom knappar i ratten eller via växelspaken.

Framför växelspaken finns en rad med spännande knappar. Här hittar vi bland annat kontrollerna för den aktiva fjädringen samt det ”Sports Chrono Package Plus” vår bil är utrustad med. Det finns två sportlägen att välja mellan, Sport och Sport Plus. Det senare är roligast. Då förvandlas bilen till en riktig best. Växellådan låter inte motorvarvet sjunka under 4 000, fjädringen ställs in i sitt hårdaste läge, avgassystemet öppnar för fullt och de redan snabba växlingarna vrids upp till att bli rent hysteriskt snabba. En fullgasacceleration i sportläget är en alldeles speciell upplevelse som mest av allt liknar att åka berg-och-dalbana.

Bilen sätter sig ned på bakhasaorna, framvagnen reser sig, styrningen blir fjäderlätt och med ett vrål accelererar vi våldsamt mot hiskeliga farter. 0–100 går på 4,7 sekunder. Den som håller gaspedalen dikt pressad mot durken är ?efter 10,0 sekunder uppe i 160 km/tim. Efter 15,7 sekunder passeras 200 km/tim.

Hisnande prestanda och en fantastisk upplevelse som inte många bilar kan efterlikna. Det går inte bara fort, det känns lite läskigt också! Kanske är det den här upplevelsen som Porschekunderna betalar för och som får entusiasterna att kämpa på barrikaderna varje gång Porsche-ledningen ens andas om att sluta producera sina svansmotorförsedda sportbilar? I en tid då många småbilar rullar klippfast i 200 knyck, önskar sig entusiasten en mer blodfylld upplevelse.

Men Porsche 911 Carrera S är en dubbelnatur. Faktum är att första intrycket av den här superbilen är att den är lättkörd. PDK-lådans dragläge liknar det på en vanlig automat. Det är bara att lätta på bromsen så börjar bilen rulla. Vid start i backe finns en ”Start-Off Assistent” som håller den kvar när man flyttar foten från broms till gas.

Vid normal körning är fjädringen fast utan att vara direkt hård. Carrera S har Porsches aktiva fjädringssystem PASM (Porsche Active Suspension Management) som automatiskt styvar upp chassiet när det behövs.

Den elmanövrerade suffletten går att höja eller sänka i farter upp till 50 km/tim på bara 20 sekunder. Suffletten är uppdaterad och byggs nu i tre lager med isoleringsmaterial emellan. Den tätar bra men visst tränger en del buller in. Nedcabbat och med turbulensskyddet monterat över baksätet går det att åka nästan dragfritt i farter upp mot 90 ?km/tim.

Instrumenteringen är omfattande och det tar ett tag innan man får grepp om alla mätare, funktioner och reglage. Allt verkar emellertid byggt med solid precision och kvalitet. Bilen vi fått låna är extrautrustad med helläderinredning av yppersta klass.

Sittkomforten i framstolarna är hög. Såväl långa som korta förare sitter bra och de flesta hittar också en bra körställning. Baksätet är knappt användbart ens för barn. Det gör mycket bättre nytta framfällt som bagageplattform. Annars ryms 170 liter bagage i ett hål under den främre huven. Inget för stormarknadsshopping men visst rymmer det två personers weekendbagage.

Att gnälla på priset är för enkelt så det gör vi inte. Däremot är det dåligt med fack i sittbrunnen. Åker aldrig Porscheförare runt med en mobiltelefon som man vill ha lättillgänglig? Backvarnare finns som tillval men däremot går det inte att få sensorer i nosen. Det är också förvånande att det inte finns en aktiv farthållare som tillval – en förutsättning för att kunna behålla körkortet i den här bilen.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet är en mycket dyr bil, i inköp såväl som i löpande kostnader. Däremot behöver den inte bli en katastrofalt dålig affär. Bilar som Porsche 911 kommer aldrig att bli var mans egendom. Vore det så skulle en del av magin gå förlorad. Det här är en drömbil, men en dröm som ändå är överkomlig för många – under förutsättning att man köper sin Porsche begagnad. Till er som har råd att köpa en ny säger vi: grattis, måtte ni få många soliga mil tillsammans!


FAKTA / PORSCHE 911 CARRERA S CABRIOLET

Pris, från kr: 1 151 400 (1 305 600 kr testbilen).
Säljstart: Nu.
Modell: 2+2 sitsig cabriolet, el-manövrerad sufflett.
Mått, cm: L 444/B 181/H 130.
Tjänstevikt, kg: 1 615.
Motor: Sexcylindrig direktinsprutad boxermotor. Cylindervolym: 3 800 cm3. Max effekt: 385 hk vid 6 500 varv/min. Max vridmoment 420 Nm från 4 400 varv/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 4,7 s. Toppfart 300 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 242 g/km.
Konkurrenter: Mercedes SL500, Corvette Cabriolet, Jaguar XKR, Lamborghini Gallardo Spyder.

Mer läsning

Annons