Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa begköp i storbilsklassen: Saab 9-5

/
  • Priserna på begagnade Saab 9-5 har störtdykt och det har gör bilen prisvärd som rymlig och säker familjebil.
  • På Saabvis är förarmiljön i 9-5 exemplariskt tydlig.

Saab 9-5 SportCombi är rymlig, säker, snabb och ändå miljöbilsklassad. Därför faller valet på den just nedlagda versionen av 9-5 i storbilsklassen.

Annons

Du behöver en rymlig och säker bil, men helst ska den vara både miljöbil och ha snabba prestanda också. Ett omöjligt val? Nej, inte om du tittar på Saab 9-5.

Den tolv år gamla Saabmodellen är en av de säkraste bilarna att sitta i om olyckan skulle vara framme. Fem stjärnor i Euro NCAP och höga betyg enligt Folksams krocksäkerhetsstatistik. Vägegenskaperna är stabila och trygga och de senare årsmodellerna har givetvis antisladdsystem som standard. Hög komfort, bra förarmiljö och goda utrymmen för passagerare och bagage är andra klara plus.

Biopower-motorn är miljöbilsklassad och ger 30 extra hästkrafter om du tankar etanol. Fast då blir också bilen cirka 30 procent törstigare jämfört med om du tankar bensin. Lågvarvsegenskaperna är lite sega, men om man trampar på gasen känns 9-5:an riktigt kvick, i synnerhet med 2,3-liters motor.

9-5:an har haft många kvalitetsbekymmer under åren, men i de senaste årsmodellerna har kvaliteten blivit mycket bättre. Varken strul med tändkassetter eller motorproblem har drabbat Biopower-motorn.

Fast helt felfri är inte 9-5 Biopower heller, vissa elektronikproblem har förekommit. Men just elektronikfel är vanligt på de flesta stora bilar. Däremot klarar Saab 9-5 besiktningen bättre än medelbilen, speciellt med tanke på körsträckan.

9-5 finns med flera olika motorer, men de senaste åren har Biopower-motorn och dieselmotorn på 1,9 liter och 150 hk varit de mest sålda.

Hösten 2005 kom en ansiktslyftning på 9-5 med nya lampor och omgjord instrumentpanel, men framför allt ett fintrimmat chassi.

Saab-krisen har gjort att bilarna sjunkit rejält i pris, speciellt 9-5. Osäkerheten kring fabrikens framtid är en orsak till det. En annan förklaring är att 9-5 är gammal som modell, den kom redan 1997. En ersättare kommer nästa år.

Utnyttja Saab-krisen till att pruta, det finns gott om 9-5 i kombiutförande och med Biopower-motor. Andrahandsvärdet har varit dåligt, det gör att begpriserna är låga. Just därför blir stora Saaben en bil som ger mycket bil för pengarna.

Vågar jag köpa en Saab om märket läggs ner kanske du undrar?

Ja, det gör du. Reservdelar kommer att finnas i många år fram-över, även om det skulle gå så illa att nybilstillverkningen läggs ner. Verkstäder som servar bilen kommer också att finnas kvar.

Det enda kruxet är väl om återförsäljaren där du köpt bilen går i konkurs samtidigt som generalagenten gör det. Då gäller inte några garantier. Fast eftersom det handlar om tre år gamla bilar så är det bara rostskyddsgarantin som i så fall försvinner. De andra garantierna är ju redan förverkade, om inte återförsäljaren har särskilda begagnatgarantier.

SAAB 9-5 2,0t SPORTCOMBI BIOPOWER
Nybilspris: 273 900 kr.
Begpris: 136 700 kr/4 000 mil.
Tjänstevikt: 1 640 kg.
Maxlast: 470 kg.
Släpvagnsvikt: 1 800 kg.
Motor: 1 985 cc, max effekt 150 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 9,8 s. Toppfart 215 km/tim.
Förbrukning: 9,0 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 214 g/km.
Rost: Bättre än medel.
Säkerhet: Bättre än medel.
AutoIndex: Medel.
Plus: Säkerhet, köregenskaper, utrymme, komfort.
Minus: Törstig med etanol, vissa kvalitetsmissar.

FYRA ANDRA BRA BEGKÖP I STORBILSKLASSEN

1) Volvo V70. Näst sista årgången av förra V70-generationen är ett vettigt köp.
2) Volvo S80. Nya generationen är bättre än förra, men priserna är rätt höga.
3) Skoda Superb. I princip en förlängd Passat sedan av gamla modellen, med limousine-utrymmen till ganska låga priser.
4) Peugeot 607. Rymlig och bekväm sedan till låga begpriser. 


På måndag: bästa begköp i flexbilsklassen.

Mer läsning

Annons