Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett gripande människoöde

/

Sasjenka heter Simon Montefiores nya gripande roman, som Christer Nilsson har svårt att lägga ifrån sig.

Annons

Simon Montefiore, känd för sina uppmärksammade böcker om Stalin (Den unge Stalin och Stalin, den röde tsaren och hans hov) kommer nu med en roman på svenska, som berättar om en hjältemodig kvinna, Sasjenka, som, så många andra, mest av tillfälligheter hamnade i den ryska ”köttkvarnen”.

Varför en roman kan man fråga sig? Montefiores svar är att en roman starkare än en historisk skildring kan återskapa känslan från den tid då allting hände. I det har han fullkomligt rätt. Sasjenka är en oerhört gripande och omskakande roman, som fick mig att ta fram näsduken åtskilliga gånger. Den är spännande som en thriller och med ett berättardriv, som gör den svår att lägga ifrån sig.

Romanen tar sin början 1916, den tredje krigsvintern, och tsarryssland står på randen till revolution. Sasjenka, 16 år gammal, studerar vid Smolnyjinstitutet, en skola för adelsdamer, men hon är rebellisk och uppstudsig och deltar redan i det underjordiska arbetet med att smuggla broschyrer och vapen åt bolsjevikerna.

Ända sedan barndomen har hon upprörts över orättvisor, stötts av lyxen i hemmet, föräldrarnas olyckliga äktenskap och moderns utsvävningar. Varken fadern eller modern har tid med henne och hon tyr sig till sin älskliga engelska guvernant Ljalja. Familjen, tycker hon, är ett koncentrat av allt det som är sjukt i Ryssland och den kapitalistiska världen och hon är beredd att offra den för den historiska utvecklingens skull, trots att hon älskar sin far, en förmögen affärsman som blivit rik bland annat på vapenaffärer.

Hon grips av säkerhetspolisen, men hennes far som har kontakter bland ministrar och ämbetsmän lyckas få henne fri, genom att betala en rundlig summa pengar. Hon inleder ett farligt spel med en kapten vid säkerhetstjänsten, ett spel som innehåller ett utbyte av förtroenden, men också en erotisk lek. Första delen slutar med upplopp och kaos, tsarens abdikation och revolutionens genomförande. Men också att modern, Ariadne, dör efter att ha skjutit sig själv.

I den andra delen flyttas vi fram till 1939, strax före andra världskrigets utbrott. Sasjenka och hennes man Vasiljev, har överlevt de blodiga utrensningarna och lever ett bekvämt liv. De är en exemplarisk sovjetisk familj och deras tro på partiet är stark och har inte knäckts av att de sett vänner gripas och avrättas. Sasjenka är redaktör för en huslig tidskrift och Vasiljev har nått en hög position inom partiet. De har två små barn och de håller storslagna fester.

På en av dessa dyker Stalin upp, men också en författare vid namn Venja Golden med vilken Sasjenka inleder en passionerad kärlekshistoria, vilken blir hennes olycka. Hon ställs inför ett ohyggligt val: att offra sig själv för att rädda det hon håller kärast, sina barn.

I tredje delen förflyttas vi till 1990-talet. Kommunismen har fallit och en ung kvinnlig historiker, Katenka, får på mystiska vägar i uppdrag att undersöka en familjs förflutna under Stalintiden. Hon är först tveksam till uppdraget, hennes specialitet är Katarina den stora och 1700-talet, men åtar sig till slut uppgiften att ta reda på vad som hände Sasjenka och hennes familj. Montefiore beskriver med egna erfarenheter i botten hennes mödosamma efterforskningar i de hemliga arkivens irrgångar, och de ohyggliga avslöjanden som hon steg för steg kommer på spåren. Men hon finner också överraskningar och människor som varit beredda att göra det goda i en tid av ondska och barbari.

Christer Nilsson

Mer läsning

Annons