Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konst i träkatedral

/

Ett nybyggt fårhus i furu blir till Lammkatedral och används även som utställningslokal. Men tavlorna får underordna sig trähuset.

Annons

Lammkatedralen, bara det fantasifulla namnet skapar förväntningar.

Hälsinge kulturförening, med fotografen Nina Östman och kulturjournalisten Anders Jansson, ägare av Hälsingegården och Lammkatedralen i Långhed, öppnade i helgen en konstutställning med stöd av Konst Gävleborg. Den uttalade ambitionen är att visa bra konst av yngre konstnärer, gärna med koppling till länet. Kvalitet med andra ord.

Till denna premiärutställning har de valt ut åtta konstnärer; Marianne Aall, Rengsjö, Ida Björs, Stockholm, Torun Eliasson, Edsbyn, Sara-Vide Ericson, Stockholm, Eva Kämsby, Ljusdal, Therese Parner, Stockholm, Per Stenborg, Berlin, och Nina Östman, Långhed.

Alla utom Therese Parner från Gävle, har anknytning till Hälsingland.

Utställningslokalen är alltså övre våningen på det nybyggda fårhuset på parets hälsingegård i Långhed.

I trappan till loftet hänger den stora målningen Täcket av Sara-Vide Ericson, dotter i huset och en av de starkt kommande unga konstnärerna i Stockholm. En förtvivlad kvinna sitter i något som kan vara en säng i ett landskap med svart måne.

Det är mäktigt att komma in i en så stor, ny byggnad helt i trä. Bara byggnaden är värd ett besök. Den ljusa, doftande, furun förstärker renheten och det sakrala uttrycket. Det känns som att stå på orgelläktaren i en kyrka.

När jag kommer upp för trappan bländar det starka solljuset från gavelfönstret. Att försöka se konsten på väggen nedanför går nästan inte. Ljuset faller på golvet och inte på Nina Östmans foton eller Per Stenborgs målningar på väggen. Däremot får Torun Eliassons uttrycksfulla fladdermus Especto en del av solens strålar där den hänger perfekt placerad i öppningen mot logen med doftande hö.

Ljuset blir svagare, men mjukare, när det kommer ett störtregn och jag får gå riktigt nära för att se Torun Eliassons spännande Småkryp, små tavlor i tusch, screentryck och bladmetall.

Det finns nämligen inget direkt ljus på konsten, endast dagsljuset från fönstren. Det gör att konsten helt underordnar sig byggnaden. Avsaknaden av spotlights detta första år är tydligen en ekonomisk fråga, men känns inte just vare sig mot konstnärerna eller besökarna. Verken kommer inte till sin fulla rätt.

Marianne Aall boende i Rengsjö, visar triptyken Hemåt i akvarell. Där hänger fiskar i lodräta rader, som på torkställningar, framför ett utsnitt av ett fjordlandskap. Allt får sin förklaring när jag får veta att hon är från Bergen i Norge.

Ida Björs deltar med sju verk, bland annat några tolv år gamla grafiska blad med motiv från skogsarbete. Tre japanska lackmålningar i svart och guld känns också som äldre arbeten. På vägen hem förstår jag att det nog är arrangörens önskan att motiven skulle ha en anknytning till natur som styrt Ida Björs val.

Eva Kämsby från Ljusdal har nyligen haft en egen utställning på Färila konsthall. Här visar hon fyra stämningsfyllda oljemålningar med sina intensiva upplevelser av naturen nära sig.

Therese Parners stora fotografi Syndabock har en given placering ensam på ena kortväggen. De ger en extra dimension åt hela utställningen genom hennes sätt att använda djur för att visa människor.

60-talsikonen konstnären Dick Bengtsson, med sommarhus i Voxna, finns andligen närvarande. Till honom har Nina Östman gjort en hyllning med fotot Hommage a Dick Bengtsson. Edsbyfödde Per Stenborg, kan väl knappast syfta på någon annan med ordleken i titeln till sin stora målning Ich Liebe Dick.

Utställningen Konst i Lammkatedralen pågår till och med 22 augusti.

Mer läsning

Annons