Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Käppar i hjulen för verkstadskonkurrensen

/
  • Trots att EU:s regler för större konkurrens inom verkstadsbranschen har gällt i flera år, gör många tillverkare det svårt för oberoende verkstäder att få tillgång till teknisk information och reservdelar.

Oberoende bilverkstäder har haft svårigheter att få teknisk information från general-agenten eller svårt att få tag i reservdelar. Därför har Konkurrensverket undersökt om konkurrensen mellan bilverkstäderna har blivit snedvriden.

Annons

För några år sedan började nya EU-regler att gälla för bilbranschen. Det så kallade gruppundantaget skulle innebära större konkurrensmöjligheter både vad gäller försäljning och reparationer av bilar. Framför allt skulle detta ge fördelar för oberoende verkstäder och i förlängningen också bättre priser för konsumenterna.

Men fortfarande finns en del problem, enligt klagomål till Konkurrensverket. Bland annat får vissa oberoende verkstäder inte all den information som de har rätt till. Oberoende verkstäder får också betala mer än auktoriserade för teknisk information. Detta gällde Saab och BMW. Mazda hade infört elektroniska serviceböcker som bara auktoriserade verkstäder fick ta del av. Detta har senare ändrats.

– Många tillverkare gör vad de kan för att utestänga de oberoende verkstäderna för att de auktoriserade ska få mer jobb, säger Björn Lidén, utredare på Konkurrensverket.

Myndigheten har undersökt hur de oberoende verkstäderna påverkas av biltillverkarna och de auktoriserade verkstäderna. Det visar sig att kunskapen kring gruppundantaget inte är speciellt stor. Knappt hälften av de tillfrågade verkstäderna kände till vad gruppundantaget innebar. Däremot har 26 procent av verkstäderna haft problem med att få tag i teknisk information från generalagenten under det senaste året.

Mer än hälften av de som haft problem att få tag i teknisk information har blivit nekade vid något tillfälle. Mest problem med att få tillgång till teknisk information har de oberoende verkstäderna som servar Volvo, Saab, Volkswagen och Audi. Minst problem med teknisk information har verkstäder som servar Subaru, Mitsubishi, Honda, Smart och Daewoo.

De märken som oftast nekar oberoende verkstäder att ta del av teknisk information är Volvo, Volkswagen och Mercedes. Det främsta problemet för konsumenterna gäller tilläggsgarantierna, som Peugeots motorgaranti för att ta ett exempel. Där kräver Peugeot att bilen ska vara servad på auktoriserad verkstad för att just den garantin ska gälla.

Men det strider mot poängen med grupp-undantaget, där garantierna ska gälla oavsett vilken verkstad som man anlitar. Det är den tolkningen som EU-kommissionen har gjort. Fast tysk domstol har istället gett biltillverkarna rätt i tolkningen av de ”extra garantier” som finns utöver vad som gäller konsument-rättsligt.

– Jag har inte förstått de här tilläggsgarantierna. De befinner ?sig i ett svårtolkat gränsland som låser upp kunderna till märkesverkstädernas service, säger Björn Lidén.

 – Det här är tillverkarnas sätt att svara på gruppundantaget så att de slipper konkurrensen om priset på service.

Märkesverkstäderna har ju tidigare kunnat sätta priset lite som de själva vill eftersom konkurrensen varit så dålig. För att inte märkesverkstäderna ska tappa kunder har biltillverkarna infört det här.Nästa år löper det nuvarande gruppundantaget ut. Det är ännu?oklart vilka regler som ska gälla?fortsättningsvis för bilbranschen.

Mer läsning

Annons