Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte hållbart att ständigt höja skatten

/

Så var vi där igen. Landstinget har svårt att få ihop sin budget. Och löser problemet med att höja skatten. Precis på samma sätt som man redan har hunnit med att göra tre gånger tidigare den här sidan millennieskiftet. Senast inför årets budget. Nu ska alltså skatten upp med ytterligare 30 öre.

Annons

Genomförs denna skattehöjning, vilket man får utgå från, har landstingsskatten höjts med 1,32 kronor sedan millennieskiftet. För en person med en månadslön på 25 000 kronor motsvarar det en årlig skattehöjning på nästan 4 000 kronor.

Är det någon som känner att de fått mer eller bättre vård för de pengarna?

Varje gång som skatten har höjts har scenariot varit ungefär detsamma. Ekonomin har varit i mer eller mindre fritt fall. Skatten har höjts med resultatet att fallhöjden flyttats upp. Det ekonomiska fallet har däremot fortsatt i oförminskad takt. Vilket efter något år resulterat i att landstingsledningen känt sig tvingade att höja skatten igen. Och så har ekorrhjulet fortsatt att snurra.

Det finns ingenting som tyder på att någon förändring av detta händelsmönster skulle inträffa efter den nu föreslagna skattehöjningen. Ingenting som kan ta landstinget ut ur ekorrhjulet.

Men det är just ur detta ekorrhjul som Landstinget Gävleborg måste. Det är inte hållbart att ständigt höja skatten. Någon gång måste landstingsledningen ta tag i de strukturella problem som gör att underskotten ständigt återkommer, oavsett hur ofta och hur mycket man väljer att höja skatten.

Medvetenheten om det här problemet finns hos den styrande majoriteten. För ett år sedan var landstingsstyrelsens vice ordförande Björn Brinck (C), då i opposition, kritisk till den då föreslagna skattehöjningen. Just med de motiveringar som ovan anförts.

Därför är det något överraskande att han i år väljer att medverka till ytterligare en skattehöjning. I synnerhet som det inte verkar som att de ekonomiska kalkylerna kräver en skattehöjning inför nästa år.

Samtidigt gör majoriteten uppenbart bedömningen att en skattehöjning är nödvändig inför 2011 och för att slippa att möta väljarna med förslag om skattehöjning väljer man att tidigarelägga uppjusteringen. Valtaktiskt får man alltså ge dem beröm. Där har de tänkt till.

Det förändrar dock inte huvudinvändningen att den föreslagna skattehöjningen är felaktig. En skattehöjning ska inte i alla lägen avvisas. I ekonomiskt svåra tider kan en tillfällig skattehöjning accepteras. Så länge den alltså inte blir permanent. Vilket den tyvärr nästan alltid blir.

När skatten höjdes inför 2006 hette det att det var en tillfällig skattehöjning. Visst var den tillfällig eftersom den bara något år senare följdes av ytterligare en höjning, men avsikten var knappast att den skulle vara tillfällig i den bemärkelsen.

När den nuvarande majoriteten, i form av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet, efter många om och men bildades var det med motiveringen att det krävdes att någon tog ansvar i den svåra situation som landstinget befann sig i och att det behövdes en landstingsledning som verkligen hade majoritet i fullmäktige.

Det börjar bli hög tid för landstingsledningen att leva upp till den här motiveringen. Om det ska bli ordning på ekonomin i landstinget krävs kraftfulla åtgärder, i form av bland annat privatiseringar och konkurrensutsättningar.

Mer läsning

Annons