Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hamburgare med mervärde

/

Hamburgerkedjan Max har lyckats med två goda ting utöver att i Norrbotten konkurrera ut McDonalds; man var ett av Sveriges första företag med att klimatkompensera för sin verksamhet och man har insett värdet i att anställa funktionshindrade.

Annons

I tio års tid har Max anställt funktionshindrade, individer som i dag ofta tyvärr står mycket långt från den ordinarie arbetsmarknaden, trots att fler företag skulle kunna göra som Max.

Men de allra flesta svenska företag väljer att avstå.

Att anställa en individ med funktionshinder handlar inte om välgörenhet. Hos Max erbjuds riktiga jobb som måltidsvärdar, en plats i ett arbetslag och en möjlighet till försörjning. För Max del innebär det anställda som ofta stannar långt mycket längre än vad som är brukligt i branschen, vilket erbjuder företaget kostnadseffektiv kontinuitet.

Vad som däremot är märkligt är att de institutioner i vårt samhälle som borde vara föredömen och de företag som borde ligga i framkant på området, är absolut sämst i klassen, rapporterade Ekot i veckan.

I stället för att leda väg ligger det offentliga efter. Detta trots att Kristdemokraterna lovade 10 000 nya jobb inom den offentliga sektorn för funktionshindrade inför valet 2010. Ett vallöfte som borde infrias. Inte för att det handlar om välgörenhet, men för att det handlar om att bistå så många människor som möjligt med möjligheten att stärka både sin ekonomi och sitt sociala liv.

Funktionshindrade har under decennier varit en undanskuffad grupp i samhället som sällan och aldrig tillåtits ta plats. Undersökningar visar att det handlar om en samhällsgrupp som ofta lever under långt mycket svagare ekonomiska förhållanden än sina jämnåriga och står utanför den gemenskap som en plats på arbetsmarknaden erbjuder. Inte heller deltar funktionshindrade som grupp lika aktivt i samhällslivet eller har samma möjligheter till en aktiv fritid. Livsvillkoren är alltså ofta långt mycket mer begränsade än för jämnåriga som lever utan ett funktionshinder, vilket innebär att det inte bara handlar om fysiska eller psykiska funktionshinder. Det handlar om hinder som även riskerar bli till ekonomiska och sociala handikapp.

Den verkligheten består, även om exempelvis Glada Hudik-teaterns framgångar, ICA-Jerrys plats i en av Sveriges kanske mest populära reklamföljetonger och Max och på senare tid även ICA:s arbete med att anställa funktionshindrade visar att acceptansen för funktionshindrade sakta växer.

Men även om vi kommit långt har vi inte nått hela vägen. År 2011 utgör funktionshindrade fortfarande en grupp som inte tillåts delta på lika villkor i samhället. Mycket på grund av att förändring inte åstadkoms genom tomma löften och vackra ord.

Därför borde fler företag göra som Max. Och det offentliga vara ett föredöme.

Våga anställa utanför normen. Det vinner alla på.

Jenny Wennberg

Mer läsning

Annons