Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritisk granskning av callcenter-företag

Tjänstemannafacket Unionen presenterar kritisk rapport om callcenter-företagen. Ledningen för Teleperformance, som är största privata arbetsgivaren i Söderhamn, håller med om brister.

Annons

"Låg lönsamhet, missnöjda kunder och hög personalomsättning på grund av dåliga arbetsvillkor. En pressad arbetsmiljö, där det är brist på såväl coachning som kompetensutveckling.".

Det är den summerande beskrivningen av callcenter-företag, gjord i en nyligen presenterad rapport från tjänstemannafacket Unionen. Rapporten är ett led i den granskning som Unionen gör av unga branscher på framväxt, där den fackliga anslutningen är låg.

Jonas Norén, vd för Teleperformance, har läst rapporten och instämmer med den på flera punkter:

- Jag välkomnar kartläggningen och tar den på allvar. Vi har arbetat på att förbättra arbetsmiljön i Söderhamn och tycker att vi har lyckats bra. Men visst går det att bli ännu bättre. Vi skulle kunna satsa ännu mer på kompetensutveckling än vi gör, säger Jonas Norén.

Rapportens lönegranskning av branschen:

Lägsta lönen för en som fyllt 20 år är 14 700 kronor per månad. Snittet för den över 24 är 16 800 kronor.

Medianlönen för den fasta heltidslönen är 16 700 kronor. Utöver fast lön kommer bonus. Snittet för gruppledare är 22 250 kronor per månad.

Norén: - Snittlönen i Söderhamn är 16 500 kronor per månad, plus bonus: 5-10 procent. Gruppledare och arbetsledare tjänar något mer.

• Facklig anslutning:

Norén: - Av de 330 anställda i Söderhamn är 45 procent fackligt anslutna. Det är högre än Stockholm, med 39 procent.

• Personalomsättning:

Unionen: Branschsnittet är 20-procentig personalomsättning.

Norén: - Omsättningen är 2-4 procent per månad i Söderhamn. Vi ser positivt på tillfälliga anställningar eftersom det betyder att folk vill framåt.

Med ett snitt på tre procent betyder det en 36-procentig omsättning på ett år.

Förbundsekonom Elisabeth Åberg, Unionen, ser en risk för att dåliga arbetsvillkor och låga löner gör callcenter-företagen oattraktiva som arbetsplatser:

- Det är ett hot mot kompetensförsörjningen. Folk söker andra jobb. Branschen har en personalomsättning på 20 procent. Man måste fokusera mer på kundservice och ta bättre betalt, säger hon.

Tidningen har under två dagars tid sökt kontakt med Unionens klubbordförande på Teleperformance i Söderhamn, men så sent som på onsdagseftermiddagen ännu inte fått honom att ställa upp för en kommentar.

Mer läsning

Annons