Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Könet påverkar för mycket i skolan

/

Trots att skolan haft ett jämställdhetsuppdrag i 20 år är könsrollerna fortfarande cementerade.
Jag tror det handlar mycket om kunskap, säger en av kommunens genuspedagoger.

Annons

Tjejerna har bättre betyg i alla ämnen utom idrott. Tjejerna väljer i högre grad studieförberedande program på gymnasiet och fortsätter sedan med högre studier. Det slog Deja, Delegationen för jämställdhet i skolan, fast när den lämnade en delrapport till regeringen tidigare i somras.

- Skolan har haft som uppdrag i decennier att motverka traditionella könsroller, ändå händer det väldigt lite, säger Anna Ekström, ordförande i delegationen.

Killarna får talutrymme, större uppmärksamhet och de praktiska gymnasieprogrammen är i princip enkönade.

Anette Sjöholm är en av kommunens två genuspedagoger.

- Jag tror det handlar mycket om kunskap, vad det är som gör skolan ojämställd.

Under höstterminen kommer hon att arbeta intensivt med ett jämställdhetsprojekt på Stenbergaskolan, som fått statliga pengar för att stärka killarnas betyg, bland annat genom att få dem att känna att det är okej att vara duktig i skolan. Genuspedagogerna driver också ett nätverk bland förskollärare som träffas var sjätte vecka.

- Jag upplever att många i personalen är väldigt kunniga och villiga att diskutera. Jag tror att vi behöver bollplank. Ofta när man jobbar med jämställdhet hamnar man i diskussioner kring "vad gör vi med eleverna". Men innan man gör nåt måste man börja med

Mer läsning

Annons