Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Asfalt är som sockerkaka

/
  • Krister Lundquist är maskinist på Skanska. Han tycker att framställa asfalt är som att baka sockerkaka ungefär.
  • Gruset till asfalten värms upp till 200 grader i en slags torktumlare.
  • Asfaltsverket står uppställt i Renskalla och är helt mobilt. Efter avklarat arbete i augusti kan det fällas ihop och fraktas bort på långtradare.
  • Materialet till asfalten tas bland annat direkt från berget i Renskalla.

Krister Lundquist är maskinist på Skanska och ska se till att det finns asfalt till E4:ans nya beläggning. Han jobbar på asfaltsverket i Renskalla, mellan Ljusne och Söderala. Här berättar han hur asfalt blir till.

Annons

– Verket kommer att gå på högvarv. Den asfalten vi gör nu är till de delar av vägen som de håller på att lappa. På tisdag natt kör vi igång på allvar och kommer att hålla på till mitten av augusti. När allt går på högvarv kommer vi nog att kunna producera ungefär 160 ton asfalt i timmen.

– Det börjar med att berget bryts. Man spränger bort bitar som sedan krossas till mindre bitar. Förra veckan sprängde de bort 30-40 tusen ton från berget här. En del sten kommer från Vansbro. Den är hårdare. Ju mer trafik, desto hårdare måste stenen vara. Som på E4:an måste det vara hårt, annars kommer vägen att vara slut efter ett par år.

– Efter att stenen krossats sorteras gruset i fyra olika storlekar, från mindre än 1 millimeter till 16. Därefter körs de på ett band in i en slags torktumlare där vi värmer upp dem till 200 grader ungefär. Det fungerar som en oljebrännare i en villa, kan man säga.

– Sedan dras de värmda stenarna upp i en elevator. Det är en kedja med en massa skopor på, som drar med sig gruset upp. När allt kommit upp så rasar det ner i ett sikt, där gruset delas upp i olika storlekar igen.

– Olika typer av asfalt kräver olika slags sammansättningar av storlekar på gruset. Vi följer ett bestämt recept. Det är som att baka en sockerkaka. Du tar två deciliter av det ena och tre av det andra och blandar. Enda skillnaden här är att det blir en väldigt stor kaka.

– Det sista som läggs till är bitumen. Det är den minst raffinerade produkten från råoljan. Vi blandar också ut bitumen beroende på vilken hårdhet asfalten ska ha. När alla ingredienserna är uppvägda släpps det ner i en blandare. Det blandas i ungefär 20 sekunder innan det släpps ner i en vagn, som vi kallar för hund. Den färdiga massan ligger på 160 grader ungefär.

– När blandaren är tom och hunden är full kör den upp och tömmer i en lastbil. Ungefär 40 ton asfalt lastas åt gången. Den färdiga asfalten håller sig i några timmar innan den börjar stelna för mycket, men den ska helst ut och läggas så fort som möjligt.

Mer läsning

Annons