Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tjänster kan försvinna i ny organisation

15 tjänster kan försvinna om ett förslag om en samordning av kommunens fastighetsförvaltning går igenom. Förslaget finns i en konsultrapport.

Annons

Inför kommunens nya organisation utreds en samordning mellan kommunens fastighetsförvaltning och Ljusdalshem. Utredningen är gjord och konsulten, Fasticon, har lämnat ett förslag, som presenterats för kommunstyrelsens allmänna utskott.

Konsultens rekommenderar att Ljusdalshem tar över all fastighetsförvaltning och även ägarrollen.

Fördelarna är att man blir mer effektiv och professionell med en samlad fastighetskompetens.

Med en ny organisation kan kommunen dra in 10–15 tjänster, vilket innebär runt sju miljoner kronor. Effektivare inköp beräknas ge tre–fem miljoner kronor i minskade kostnader.

Bland nackdelarna finns att man har olika kulturer. Det finns också tveksamhet bland personalen inom kommunens fastighetsförvaltning att övergå till Ljusdalshem.

Förslaget ska kommunchef Nicklas Bremefors och Ljusdalshems vd Richard Brännström titta närmare på.

Därefter vidtar en politisk process som kommer att ta lång tid.

– Någon form av beslut måste tas under det här året, säger Nicklas Bremefors.

Ljusdalshem har 18 anställda, tjänstemän och fastighetsskötare. Kommunen har drygt 19 anställda, en chef, fastighetsskötare och hantverkare.

Mer läsning

Annons