Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stark kritik mot skriftliga omdömen

Skarp kritik riktas mot hur lärare utfärdar skriftliga omdömen och utvecklingsplaner. Skolverket menar att lärarna lägger för mycket ansvar på eleven. I Ljusdal skjuter man ifrån sig kritiken och menar att lärarna bara är dåliga på att dokumentera sitt arbete.

Annons

Det är skolverket som i sin senaste rapport pekar på att lärare, via den individuella utvecklingsplanen (IUP), lägger för mycket ansvar på deras elever. Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen ska förklara vad skolan ska göra för att eleven ska utvecklas. Rapporten visar att det inte fungerar så i praktiken.

Sten Bodin är rektor på grundskolan Stenhamreskolan.

– Vårt arbete fortgår och vi jobbar mycket med att förklara för elever vad som krävs av dem och vad vi ska göra för dem, vi är bara dåliga på att dokumentera allt vi gör, förklarar han.

Att utforma en individuell utvecklingsplan är något lärarna, enligt Bodin, är duktiga på. Han menar också att det kontinuerligt hålls kurser i ämnet.

Mer läsning

Annons