Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Problem med tredelad turistinfo

Hur Ljusdals kommun hanterar sin turistinformation är en ofta återkommande fråga. Den har återigen utretts och frågan är vilken roll Destination Järvsö får efter ett beslut.

Annons

Problemet som Närljus styrelse diskuterar på måndag är att kommunens budget för turistinformation på drygt 1,3 miljoner kronor per år i dag delas mellan kommunen, Hälsingland Turism och Destination Järvsö.

Kommunen har en turistchef och satsar pengar på marknadsföring både i egen regi och genom Hälsingland Turism. Destination Järvsö får 400 000 kronor per år för att sköta turistinformation.

När kommunens näringspolitiska stiftelse Närljus, med representanter från både kommun och näringsliv, har styrelsemöte på måndag finns det två framtidsscenarion som Närljus vd Lars Forslöf tagit fram i en utredning.

Ett av de scenarion som Lars Forslöf tagit fram är att kommunen i stället för att ge Destination Järvsö 400 000 kronor årligen för turistinformationen anställer en person som stationeras i Järvsö men leds av den kommunala turistfunktionen.

Det andra scenariot är att kommunen blir en tydligare beställare och lägger ut mer av den kommunala turistinformationen på uppdrag till Destination Järvsö.

Inget av nämnda scenarion klassas som bättre än det andra.

Mer läsning

Annons