Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Losbor trötta på racet genom byn

/
  • På den korta sträcka av vägen som syns på bilden finns gång- och cykelbana. Men vid kurvan längst bort upphör den. Där måste man korsa vägen för att komma på rätt sida.
  • Timmerbilarna kör i 70 och 80 genom byn, fast vägen är hastighetsbegränsad till 50 kilometer i timmen. Byborna är rädda att det ska hända en olycka.

Nu har Losborna tröttnat på att ha den tunga trafiken dundrande genom byn, med fulla timmerlass i farter på 70 och 80 kilometer i timmen. Vägen är hastighetsbegränsad till 50 kilometer i timmen.

Annons

Det är särskilt oroande eftersom det inte finns någon gång- och cykelbana längs vägen där den är som smalast och kurvigast.

Byborna vill ha en fortsättning på gc-vägen så att den hänger i hop genom hela byn, även på det kurviga och smala avsnitt där det nu saknas.

Fast viktigast är att stoppa upp farten på genomfartstrafiken, särskilt på den tunga trafiken, timmerbilar som är på väg från skogen till Voxna eller Ljusdal.

– Det är inte ovanligt med hastigheter på 70–80 kilometer i timmen. Det är helt sanslöst, säger Olov Nordström, själv vägmästare under sin yrkesverksamma tid i Stockholm.

Trafiken har alltid kört fort genom Los, men nu har den tunga trafiken dessutom ökat. Förmodligen beroende på att många kör efter GPS, som visar att vägen blir kortare om de kör genom Los i stället för längs E45 när de är på väg från Östersund mot Dalarna, eller tvärtom.

– Jag tycker det är obehagligt när barnen cyklar längs vägen där det inte finns gång- och cykelbana, säger Lena Davidsson, som har en 12-årig dotter.

Mer läsning

Annons