Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jämställdhet i klassrummet

/
  • Sarah Ljungquist är ansvarig för ämnet genusvetenskap vid högskolan i Gävle. Hon håller värdgrundskurser på lärarutbildningen och ansvarar för Skolverkets fortbildning Jämställdhet i skolan.

Gymnasielärare går utbildning i jämställdhet. Bättre likabehandling efterfrågas av många elever.

Annons

Universitetslektor Sarah Ljungquist från Högskolan i Gävle föreläste för gymnasielärare i Ljusdal, om föreställningar, normer och idéer om genus och jämställdhet.

– Vi reproducerar 1800-talets könsnormer i vår tid. Vi har förväntningar på flickor att vara duktiga i skolan, alltså är de det. Vi har inte samma förväntningar på pojkar, säger hon.

Undersökningar visar att både kvinnliga och manliga lärare ger mer uppmärksamhet åt pojkar.

Andra undersökningar visar att när flickor och pojkar får exakt lika mycket av lärarens tid i klassrummet upplevs det som orättvist.

– Att arbeta utifrån genuspedagogiskt perspektiv möter ofta motstånd. Då måste man diskutera det med eleverna och få med sig dem, säger Sarah Ljungquist.

I Slotteskolans egna utvärderingar anser ungefär 20 procent av eleverna att det finns skillnader i hur elever behandlas.

Mer läsning

Annons