Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Växeln vägrade koppla till akuten

/
  • Nu har landstinget ändrat rutinen för anhöriga som ringer till akuten från andra län.

På morgonen den 5 juli hämtades Bengt Mattssons 85-årige far med ambulans, och fördes till sjukhuset i Hudiksvall med misstänkt hjärtinfarkt. Bengt Mattsson bor i Borås, och tvingades tillbringa de närmaste timmarna med att förgäves försöka få veta hur hans pappa mådde. Växeln vägrade koppla fram samtalet till akuten.

Annons

Bengt Mattsson ringde landstingets växel, berättade att hans far kommit in med misstänkt hjärtinfarkt, och bad att få tala med akutmottagningen. Det blev blankt nej, och telefonisten hänvisade till 1177. Bengt Mattsson förklarade att han bor i Borås, och att samtalet till 1177 hamnar hos sjukvårdsrådgivningen i Alingsås, inte i Hudiksvall.

– Då fick jag ett 0771-nummer som man kan ringa om man bor på annan ort, men när jag ringde dit fick jag besked om att jag inte kan ringa det numret från min hemtelefon. Jag ringde växeln igen, och blev åter hänvisad till 1177. Där var det 19 minuters väntetid. Jag ringde växeln än en gång och bad telefonisten om att få bli kopplad till akuten, men det vägrade hon göra. Hon sade, att då skulle hon begå tjänstefel.

Bengt Mattsson och hans hustru Ninnie Johansson arbetar båda inom sjukvården, och lyckades till sist att själva få kontakt med intensivvårdsavdelningen i Hudiksvall.

– När de svarade där förklarade jag att jag hade en anhörig på akuten. De kopplade genast till akuten, det var inga problem, säger Ninnie Johansson.

På akuten fick Bengt Mattsson vänliga och uttömmande upplysningar om hur det stod till med hans far.

– Det var inte hjärtinfarkt, men det visste vi inte då. Han hade lika gärna kunnat dö, medan jag försökte komma fram i växeln.

På landstinget Gävleborg beklagar man det inträffade, men kan inte kommentera det specifika fallet. Med anledning av Bengt Mattssons fruktlösa kamp för att komma fram via växeln, har man dock ändrat rutinerna: ringer man från ett annat län, ska man kopplas fram via landstingets växel.

– Det är 1177 som har anhörigvården, och ska koppla fram samtal från anhöriga. Nu har vi ändrat den rutinen, för de som ringer från andra län. Skulle det bli en massa okynnesringningar får vi se över rutinen igen, säger landstingets it-chef Staffan Johnson.

Mer läsning

Annons