Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svängigt, finstämt och känsligt

/

Jazzsång i stämmor är i normala fall långt ifrån mitt förstaval, men Stockholm Voices får mig snabbt på andra tankar.

Annons

Efter några lätt trevande inledningsnummer – det är som sagt ändå gruppens första turné – sitter allt precis som de ska. Kvartetten har inga som helst problem med den delikata balansen mellan spontanitet och överarbetning – genrens vanligaste fallgrop.

Gunilla Törnfeldt, sopran, Maria Winther, alt, Alexander Lövmark, tenor samt Jakob Sollevi, baryton gör ett smart val när de bygger föreställningen runt Monica Zetterlunds och Bill Evans legendariska platta Waltz för Debbie. Alla skivans låtar finns med, uppblandade med besläktade pärlor ur den amerikanska sångboken.Tillsammans med det urskickliga kompet (Klas Lindquist, altsax och klarinett, Calle Bagge, piano, Niklas Fernqvist, bas samt Daniel Fredriksson på trummor) lägger de sig verkligen vinn om att lyfta fram dessa underbara sånger, ge var och en av dem sin egenart – och oss i publiken tillfälle att återupptäcka deras kvalitéer.

Det mesta blir därmed finstämt och känsligt, utan att alls förlora i sväng. Variationen fixas genom att sångarna gör var sitt solonummer, men också med hjälp av en helvild version av Louis Jordans gamla knäppdänga Aint nobody here but us chickens.

Stående ovationer och som extranummer Monicas vals (Waltz for Debbie på svenska).

Suveränt artisteri, formidabel kvalitetsunderhållning.

Mer läsning

Annons