Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt hastighet ger små skillnader

Omskyltningen av vägarna har endast inneburit små skillnader.
– Men även små förändringar har en positiv inverkan, kommenterar trafikforskaren Anna Vadeby.

Annons

I samband med att den första etappen av hastighetsöversynen av det svenska vägnätet inleddes undersökte Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, vilken den faktiska skillnaden i hastighet blev.

Resultatet visar att sänkningarna av fartbegränsningarna inte gett mycket effekt, medan höjningarna har fått större genombrott.

– Förändrar man hastigheten på skylten med 10 kilometer i timmen får man i praktiken en förändring på 2–4 kilometer i timmen, säger Anna Vadeby, forskare på VTI.

Kontrollmätningar genomfördes innan och efter omskyltningen för etapp 1, som berörde större vägar med hastigheter mellan 90 och 110 km/h.

Resultatet visade att bilisternas medelhastighet, vid en omskyltning från 90 till 100, höjdes med drygt 4 kilometer i timmen. Vid en sänkning från 110 till 100 sjönk den genomsnittliga hastigheten däremot endast med drygt 2 kilometer i timmen.

Vid Gävleborgspolisens trafikenhet har det inte konstaterats några skillnader efter hastighetsförändringarna, varken åt det ena eller andra hållet.

– Men man måste tänka på att det kan ta ett tag för bilisterna att anpassa sig. Har man åkt samma väg i flera år kör man på rutin, säger Ulf Carnerius, chef vid trafikenheten.

Mer läsning

Annons