Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklamen är bättre än verkligheten

/
  • Frasses Frasseburgare, reklam jämfört med verklig produkt.Pris: 40 kronor. Beskrivning: Hamburgare med cheddarost, rå lök, bifftomat, krispig isbergssallad, originaldressing och bröd.
  • Max Originalburgare, reklam jämfört med verklig produkt.Pris: 41 kr. Beskrivning: Hamburgare med cheddarost, tomat, isbergssallad, lök, ketchup, dressing och sesambröd.

Stora, fräscha och aptitretande.

Men verklighetens hamburgare når inte upp till reklamens förebilder.

– En handgjord hamburgare kan aldrig se exakt likadan ut, säger Magnus Lilienström, konceptchef för Frasses hamburgare.

Annons

Enligt tidningens kontroll av snabbmatskedjorna i Hälsingland är det mer regel än undantag att hamburgarna som serveras till kunderna skiljer sig, markant, från reklambilderna.

Och snabbmatsrestaurangernas ansvariga är eniga: Hamburgarna du köper kommer aldrig att vara exakt likadana som i reklamen. Men bilderna finns till för att underlätta för kunden.

– Det är en del av vår service. Vårt mål är att servera god mat snabbt, och om kunderna kan se på bilder av våra produkter är det lättare för dem att bestämma sig, säger Frida Berg, presschef för McDonald's Sverige.

Sibyllas marknadschef, Dennis Sundberg, håller med. Enligt honom skiljer sig snabbmatsbranschen mot finrestaurangerna. Utmärkande för branschen är de säljer tid och bekvämlighet. Bilderna gör det enklare för kunderna att bestämma sig, enligt samtliga hamburgerkedjors representanter.

Samtidigt är de måna om att den slutprodukt som levereras till matgästerna inte skiljer sig för mycket.

– Det får inte vara så mycket att kunden blir besviken, och smaken måste definitivt leva upp till förväntningarna bilden skapar, säger Dennis Sundberg.

Se fler exempel på hur verklighetens hamburgare skiljer sig mot reklamens och läs om varför det är så, samt hur många personer det krävs för att fotografera den perfekta hamburgaren, i dagens Ljusnan, Hudiksvalls tidning, Ljusdals-Posten och Söderhamns-Kuriren. Länk till

Mer läsning

Annons