Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reflektionstid på schemat

/
  • Bitte Åström, rektor på Bromangymnasiet, hoppas att partnerskapet med England ska ge lärarna verktyg att hjälpa eleverna att förbättra sina betyg.

England kan lära Sverige och Sverige kan lära av England. Det anser Bitte Åström, rektor och spindel i nätet för ett nytt projekt som riktar sig till Bromangymnasiets lärare.

Annons

Bromangymnasiet och Umeå universitet har bildat partnerskap med en skola och ett utbildningsföretag i Newton Abbot i England. Till hösten startar ett utbildningsprogram inom ramarna för Internationella programkontorets Comenius regio partnerskap, om bara ansökan beviljas.

- Alla rektorer tycker att det här projektet är så intressant, så får vi inte pengar till så planerar vi att jobba med det i alla fall men i mindre skala, säger Bitte Åström, rektor på Bromangymnasiet.

Programmet riktar sig till lärare, och handlar till stor del om hur de kan få eleverna mera engagerade i sitt lärande. Med de kunskaper och verktyg som partnerskapet förväntas ge, ska lärarna på ett nytt sätt kunna hjälpa eleverna att förbättra sina studieresultat och öka elevinflytandet.

Bitte Åström tror att elevreflektion, något som engelsmännen har i sin läroplan, är ett verktyg att införa på Bromangymnasiet. I England kallas det Personal learning and thinking skills, PLTS, och det går ut på att eleverna ges tid att reflektera över sitt lärande. Universitetet i Cambridge har tagit fram ett digitalt reflektionsverktyg, som Bitte Åström hoppas att Bromangymnasiet ska kunna införa.

- Det är alltid nyttigt att reflektera. Jag hoppas att vi ska kunna schemalägga reflektionen, så att eleverna får ordentlig tid för det. Det kan göra att man får ett bättre grepp kring sin egen skolsituation, säger hon.

Sverige kan lära engelsmännen en del om entreprenöriellt lärande, tror Bitte Åström. Entreprenöriellt lärande handlar inte bara om företagande, utan lika mycket om ett arbetsklimat som präglas av kreativitet.

- Det är vi bättre på än de är. Här är det mer fritt i klassrummet och eleverna kommer till tals. I England sitter de i snörräta rader, alla har uniform, det är väldigt strikt och hårt. Det tar bort all kreativitet, säger Bitte Åström.

Mer läsning

Annons