Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rättighet att neka läkare

– Patienter har rätt att neka att vårdas av en viss läkare, säger Kjell Norman, divisionschef för Operation inom Landstinget Gävleborg. Det kan bli lite väntetid att få en annan läkare för planerade operationer, men det går att ordna.

Annons

Under måndagen har flera patienter haft frågor om den omdiskuterade danska kirurgen Johanne Krogh, som jobbar vid Hudiksvalls sjukhus. Några patienter som har fått tid för operation har undrat vem som ska utföra den.

– Patienternas reaktioner har betydelse och vi följer dem, säger Kjell Norman.

Om situationen skulle bli ohållbar kan det bli aktuellt att omplacera kirurgen.

– Men där är vi inte än, säger Kjell Norman och betonar att läkaren såvitt känt har gjort ett gott jobb under de tre år som hon har varit anställd vid landstinget.

– Vi kommer noga att följa oron hos befolkningen, om det har uppstått en brist på tillit, säger han.

Norge har skickat brev till myndigheterna i Sverige och Danmark och varnat för kirurgen, som skadat minst 29 patienter på norska sjukhus. Norska myndigheter har betalt ut 13 miljoner kronor till patienter som felbehandlats av läkaren.

På Patientnämnden i Gävle fick kanslichefen Gunilla Nordström på måndagen ta emot flera samtal från patienter som ställt frågor om den Hudiksvallsläkaren.

– Jag har sekretess så jag kan inte gå in närmare på vad de som ringt har undrat över. Vi på Patientnämnden ska stödja och vägleda. Vi är till för patienterna och tar emot synpunkter. Patienterna kan begära att få en annan bedömning och vårdkontakt. Har man inte tillit till den läkare man fått kan man säga att man vill ha en annan. Ingen läkare vill ha patienter som inte litar på en, säger Gunilla Nordström. Patienten måste prata om sin oro med vårdenhetschefen.

Patientnämnden tar kontakt med vårdenheter över problem som patienterna fört fram till nämnden. Patienterna får också hjälp att göra en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).

– Vi har skyldighet att berätta för patienterna vilka alternativ som finns. Inte alla vill göra en anmälan till HSAN, säger Gunilla Nordström. Vi lyssnar till vad patienten har att förmedla. Patienten äger sig själva och ska framföra sina synpunkter.

Landstingsrådet Björn Brink (C), följer händelseutvecklingen med den kritiserade danska läkaren i Hudiksvall:

– Alla sådana här händelser påverkar vårdens "good will", säger Björn Brink. Det är viktigt hur en sådan här fråga hanteras på tjänstemannanivå. Patientperspektivet är viktigt.

Mer läsning

Annons