Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Räkning försvann spårlöst

/
  • Felaktig adress ledde till inkassokrav. Två siffror saknades för att Sonja Tyréns post skulle komma rätt.

En tredjedel av breven i Delsbos postdistrikt har felaktiga adresser och brev försvinner därför spårlöst. Sonja Tyrén fick inkassokrav för obetalda räkningar som aldrig kommit fram.

Annons

Sonja Tyrén fick ett inkassobrev som krävde igen skulder från obetalda telefonräkningar, men varken räkningar eller påminnelser har hon sett röken av.

- Först blev jag nervös, men sedan blev jag upprörd när vi förstod hur det låg till. Det kanske är fler brev som inte kommit fram, men det vet vi ju inte, säger hon.

Sonja Tyrén får bara postutdelning tre gånger i veckan i den lilla byn Skån, vid kommungränsen mellan Ljusdal och Hudiksvall. För tre år sedan gjordes ett tillägg i adresserna för att skilja husen i Skån från varandra och de brev som inte har korrekt adress sorterar postmaskinen på postkontoret i Delsbo bort. Nu har brev och räkningar som saknar de två slutsiffrorna i adressfältet försvunnit spårlöst.

Sonja Tyrén är inte ensam om problemet. En tredjedel av räkningarna i utdelningsområdet har felaktig adress, enligt Markus Trautmann på Postens pressjour.

- Det kan vara ett riktigt detektivarbete att få brev utan korrekt adress att hamna rätt. Den ordinarie personalen vet ofta var folk bor ändå, men på sommaren jobbar många vikarier som inte har samma lokalkännedom, säger han.

Mer läsning

Annons