Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oväder skapar kaos för Telia

Den senaste tidens kraftiga regn och oväder har orsakat stora problem med utslagna telefonlinjer. Telia har haft stora svårigheter med att hinna med alla felanmälningar vilket skapat långa väntetider för abonnenter med döda telefoner.

Annons

Hemma hos Pauli Pålsson i centrala Iggesund har telefonen varit tyst i ungefär två veckor. Han har provat allt det som Telia har sagt åt dem att göra, men det är fortfarande bara ett brus som hörs när han lyfter på telefonluren. Han har gjort en felanmälan till Telia, men någon reparatör har ännu inte dykt upp för att titta på problemet.

– Varje gång jag har ringt kundtjänsten skjuter de upp datumet för när de ska komma hit och titta på telefonen, säger han.

I vanliga fall lovar Telia att ett anmält fel ska vara åtgärdat inom tre dagar, men många kunder med problem har under sommaren fått vänta mycket längre än så.

– Just nu ligger vi mycket efter med att åtgärda felen vilket beror på att vi den senaste tiden har fått in extremt många fler felanmälningar än vanligt, säger Karin Nordlund informatör på Telia.

Det är det extrema ovädret med regn och storm som landet upplevt under juli månad som skapat problem och gett upphov till de många döda telefonlinjerna hos Telia. Hälsingland tillhör ett av områdena i Sverige som varit värst drabbade, men även många andra platser i landet har haft stora problem.

– Vi har just nu ungefär tre gånger mer fel än vi normalt brukar ha, säger Karin Nordlund.

De tekniker som Telia skickar ut för att titta på telefonerna är därför överlastade med jobb och hinner inte med alla kunder i tid.

Hos Pauli Pålsson har man nu börjat lessna på att vänta.

– Vi vill inte spendera vår semester med att sitta inne och vänta på en telefonreparatör som aldrig kommer, säger han.

Alla abonnenter vars telefon varit utslagen i mer än fem dagar har rätt till ekonomisk kompensation från Telia.

 

Mer läsning

Annons