Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med ryggmotor mot nya höjder

/
  • Johnny Johansson har flugit med motor och skärm sedan 2006.
  • Paramotorn är slimmad till det absolut nödvändigaste för att bli så lätt som möjlig.
  • Fulltankad väger motorn cirka 45 kilo. Tungt och springa igång, men så fort skärmen får lyftkraft blir det så klart lättare.

Antingen skruvar man fast motorn under en motorhuv. Eller så gör man som Johnny Johansson - hänger den på ryggen och flyger upp i det blå.

Annons

- Själva motorn är i grund och botten en go-kartmotor, som sedan har blivit modifierad. Det här är en ren paramotor modell, säger Johnny Johansson, Bergsjö.

Med sina 27 hästkrafter ger den encylindriga motorn en dragkraft på cirka 65 kilo.

- Dragkraften är det viktiga. Ju mer dragkraft du har, desto snabbare stiger skärmen.

Johnny Johansson är med i Njord skärmflygklubb och har flugit så kallad paramotor sedan 2006. Man hänger en propellermotor på ryggen och flyger med en slags fallskärm som ger bra lyftkraft.

- Det finns ingen cockpit, det jag ser är knäna. Det är en helt fri flygkänsla, säger Johnny Johansson och kallar det för den ultimata flygupplevelsen.

Det går att välja olika kraftfulla motorer. En något svagare motor gör den lättare, vilket kan underlätta på marken eftersom man springer tills skärmen lyfter flygaren från marken. En starkare och tyngre motor ger å andra sidan bättre dragkraft.

Men det inte bara motorn som är avgörande för paramotorflygningen, det finns olika skärmar som påverkar lyftkraft och snabbheten.

Johnny Johanssons motor väger fulltankad cirka 45 kilo och då har han cirka tre timmars flygtid framför sig. Hans motor tillhör de något starkare motorerna.

- Det är inte så kul om man ska gå en längre sträcka ut på ett fält, säger han, men har valt en större motor för att kunna stiga snabbare.

Han berättar att man har försökt göra de så enkla och lätta som möjligt.

- Det är få saker som kan krångla.

Han är visserligen mekaniker på helikopterföretaget Air lift i Hudiksvall, men menar att de flesta kan meka med en paramotor.

- Kan man skruva på en moppe, grejar man den här.

Motorn ser ren och snygg ut. Inte alls som till exempel motorn på en välanvänd moped.

Paramotorn kyls inte tillräckligt under flygningen. Det kompenseras av att en högre oljeblandning används för att öka smörjningen i motorn.

Det finns motorer som dras igång med snöre. Men Johnny Johansson har valt en motor med batteri och startmotor. Fördelen är att han kan stänga av motorn när han är uppe i luften och sedan starta den igen.

När han stänger av motorn kan han istället flyga i termikvindar, alltså varma luftströmmar som går uppåt. Eller så kan han till exempel flyga upp tusen meter och stänga av motorn.

- Då har jag tio minuter ned och då kan det vara najs att slå av motorn och mysa lite grand.

Mer läsning

Annons