Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Få fason på hantverkarna!"

/
  • Gunilla Hallberg, konsumentvägledare för Hudiksvalls och Nordanstigs kommuner med råden som kan vägleda både  kund och hantverkare.

– Vi måste försöka få fason på hantverkarna. Antalet reklamationer tenderar att öka, säger Gunilla Hallberg, konsumentvägledare i Hudiksvall och Nordanstig.

Annons

Konsumentverket och landets konsumentvägledningar fortsätter att arbeta för att minska problemen med klagomålen på hantverkartjänster. Denna vecka läggs fokus på detta då mer än 50 av landets kommuner gör gemensam sak mot Sveriges största konsumentproblem.

Färsk statistik från Konsumentverket säger att det under 2010 handlade mer än 20 procent av alla klagomål som kom in till konsumentvägledningarna om just boendefrågor och hantverkartjänster.

I Hudiksvalls kommun rörde det sig om 90 personer som hörde av sig och klagade på byggfusk i någon form i form.

– Men jag är rädd för att det här bara är toppen på ett isberg, säger Gunilla Hallberg. Mörkertalet är nog stort och i många fall är det kvinnor som känner sig överkörda, i varje fall har jag den uppfattningen.

Enligt Gunilla Hallberg gör den som anlitar en hantverkare ett grundfel om man inte innan arbetet påbörjas skriver ett avtal med vederbörande. Där ska pris, tiden och omfattningen av arbetet skrivas.

För den som vill få tips och råd hur det går till att anlita en hantverkare har Konsumentverket gjort i ordning en folder. En liknande finns även för hantverkaren.

Det finns fyra viktiga steg att följa för den som på något sätt känner sig missnöjd med ett hantverkarjobb:

1) Klaga direkt till hantverkaren, helst skriftligt.

2) Får du inget gehör, ring konsumentvägledaren.

3) Anlita en besiktningsman för att få ett underlag.

4) Vänd dej till allmänna reklamationsnämnden.

Mer läsning

Annons