Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den ojämna kampen mot potthål

/
  • Vägarbetet sker ofta bland snabb trafik. Peter Olsson lagar ett potthål med oljeblandat grus.

Våren är här och den ojämna kampen mot potthålen har börjat. Vägvakten Peter Olsson besiktar de 110 mil vägar som NCC har hand om.

Annons

Med sin skåpbil betar han av väg efter väg och åtgärdar potthål och rapporterar skador. På vägen upp mot E 4 i Hudiksvall finns några gropar som ideligen går upp igen.

– Vid regnfall kommer potthålen på löpande band, det är en liten grop, när vatten kommer på blir det som en explosion, så att asfalten försvinner, säger Peter Olsson. Hålen blir snabbt större, så det gäller att åtgärda dem snabbt.

Just i dag har han med sig en ny typ av oljeblandat grus, som han ska prova. När gruset hamnar på marken flyter det ut, materialet rör sig som en myrstack.

Det är frysta vägtrummor, det är spricklagning och det är potthål som ska fixas, säger Stefan Brink. Han berättar att de har fyra, fem enheter ute och jobbar över hela vägnätet, och det brinner i knutarna, 1 maj ska allt vara reparerat och uppstädat efter vinterns vedermödor. Redan nu har NCC fyllt i 40 ton massor i potthål och sprickor på vägarna.

Ett potthål ska märkas upp omgående. Hålet ska vara åtgärdat inom 10–24 timmar, annars får NCC böta till Trafikverket.

Mer läsning

Annons