Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Även Svågadalen vill satsa på turistväg

/
  • Marianne Rahm, Enar Nilsson, Anne-Marie Boman, Irene Ilonen och Catherine Vennberg diskuterar satsningen på en turistväg. – Vi jobbar inte för att hasta på och stressa fram något, vi jobbar på sikt, säger Marianne Rahm.
  • Catherine Vennberg, Marianne Rahm, Enar Nilsson, Anne-Marie Boman och Irene Ilonen är på tur genom norra Hälsingland för att diskutera hur en eventuell turistväg skulle kunna se ut.

En turistväg ska locka fler turister att besöka Moviken, Strömbacka och hela Svågadalen. En grupp ideella krafter arbetar med hur en sådan väg skulle kunna se ut.

Annons

Chaterine Vennberg har varit projektledare för en förstudie om en turistväg runt södra Dellen som har blivit klar tidigare i år. Ansökan om en brunvit turistväg avslogs eftersom två broar utefter vägen hade för dålig bärighet. Men broarna ska renoveras och vara klara 2012 och senast då vill man ha skickat in en ny ansökan. Under tiden fortsätter man jobba med projektet som studiecirkel och försöker utvidga satsningen till att även omfatta bland annat Svågadalen. Nu står hon på parkeringen vid Ystegårn i Hillsta och berättar för de övriga i gruppen att parkeringen skulle kunna bli en tänkbar startplats för en brunvit turistväg. Tidigare på dagen var man i Bjuråker där man skulle kunna tänka sig en rastplats vid kyrkbyn.

Vägen till Moviken och Strömbacka uppfyller inte kriterierna för en brunvit väg, men den är vacker, påpekar Irene Ilonen, platschef för Svågadalsförvaltningen, och målet är i första hand att locka fler turister. Men kanske kan vägen från Svågadalen till Ljusdal ingå i en framtida satsning på en brunvit väg.

Tanken med dagens guidning är att titta på eventuella rastplatser och rastfickor och hur man skulle kunna utveckla dem, bland annat med hjälp av informationstavlor och broschyrer. De större rastplatserna ska även få toaletter.

Irene Ilonen lyfter fram Dalarna som ett landskap som har lyckats med sin turistsatsning. Men alla är överens om att Hälsingland inte ska bli som Dalarna, utan att man har egna mål.

– Vi vill bevara det genuina och unika utan att överkommersialisera och överexploatera, säger hon. Vi vill att fler kan leva på sina verksamheter under en längre period, säger Chaterine Vennberg.

Till hösten vill man ansöka om ett nytt Leaderprojekt, bland annat för att ta fram informationsmaterial.

– Vi ska inte börja ta fram material när allt är klart. Vi vill förbereda så mycket som möjligt, säger Enar Nilsson.

Mer läsning

Annons