Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkeriers fusk med arbetstider utreds inte

Från årsskiftet är det Transportstyrelsen som ska kontrollera att företag i yrkestrafiken inte bryter mot arbetstidsreglerna. Men hittills i år har inga kontroller gjorts och i Gävleborg började polisen trappa ner den delen redan 2009.

Annons

För att alla som jobbar med vägtransporter ska ha drägliga arbetsförhållanden finns det regler för hur arbetspassen ska se ut. Trots det är fusket med kör- och vilotiderna utbrett. Många har satt i system att bryta mot reglerna för att tjäna mer pengar.

– Trötta förare är en trafikfara. Men åkerierna skapar sig konkurrensfördelar på det här sättet och risken att bli upptäckt är ganska liten, säger Ulf Carnerius, chef för trafikpolisen i Gävleborg.

Vid årsskiftet tog Transportstyrelsen över ansvaret från polisen att göra kontroller på åkerierna, men samarbetet har inte fungerat.

– Meningen är att företagsbesöken och våra vägkontroller ska samköras så att vi slipper stå och göra slumpvis kontroller av fordon ute i trafiken, men vi får inte de underrättelser vi ska ha, säger Ulf Carnerius.

I Gävleborg började polisen att trappa ner på företagskontrollerna redan 2009 eftersom det var sagt att Transportstyrelsen skulle ta över den 1 januari 2010. Sedan dess har kontrollerna i princip upphört.

Sedan Transportstyrelsen tog över har det inte gjorts några företagskontroller i landet. Avdelningen är under uppbyggnad och det är oklart när verksamheten kan komma igång på allvar.

– Först måste vi se till att system och metoder fungerar. Vi hade förstås velat komma igång tidigare men det fanns inte resurser för att göra det. De första breven hoppas vi kunna skicka ut under maj, säger Thomas Fahlander som är chef för sektionen Yrkestrafik Nord på Transportstyrelsen.

Mer läsning

Annons