Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ä´ kula rö´ så far vi....

/
  • Westmansvägen i Sofiedal.
  • Bröderna Westmans verkstad, en vinter, troligen på 30-talet. Då var kvarnen med sitt stora trähjul i Hornån borta.
  • Denna bild är daterad 1915 finns på båtmuséet i Borka, Enånger. Från vänster ses Otto Westman, Wilhelm Svensson, Hjalmar Westman, okänd, samt Emil Westman. Framför står den första kultändaren som tillverkades i verkstaden. Brodern Helge saknas på bilden.
  • Det var den här kulan som skulle vara röd innan motorn kunde gå igång.
  • Det här är en del av den renoverade och fullt funktionsdugliga kulmotor som i dag ägs av Fredrik Andersson i Hudiksvall.
  • Sofiedal i dag. Det finns inga spår kvar efter bröderna Westmans verkstad. Dock finns bostadshuset i bakgrunden kvar, om än i delvis ombyggt skick.
  • Tore Nilsson, välkänd smed i Glimsta, Hög, köpte på 50-talet maskinerna som stod i bröderna Westmans verkstad. Den här svarven används fortfarande.
  • Westmansvägen i Sofiedal.
  • En släkting, Börje Westman, har restaurerat Otto Westmans 172 hästars motorcykel från 1930. Den har märket Ragne och tillverkades i Enköping.
  • Den restaurerade och fullt körklara kulmotorn som Fredrik Andersson i Hudiksvall ska placera i en nytillverkade träbåt nästa sommar. Motorn har tillverkningsnummer 328.
  • Här vid Hornån i Sofiedal låg bröderna Westmans verkstad. Huset revs 1984. Flera hade verksamhet här efter Otto Westman, bland annat Forsbergs billackering.
  • En pelarborrmaskin, som än i dag fungerar, från bröderna Westmans verkstad. Den köptes på 50-talet av smeden Tore Nilsson i Glimsta, Hög.

Annons

I princip är det bara en vägskylt, Westmansvägen, som i dag påminner om mekaniska geniet, Otto Westman, och hans bröders verksamhet i Sofiedal i Hudiksvalls utkanter. Verkstaden upphörde under 50-talet. Andra aktörer tog över, och här låg exempelvis Forsberg billackering. Byggnaden vid Hornån revs 1984.

Men på många andra håll runt Hudiksvall finns spåren kvar efter Otto Westmans konstruktioner. I första hand så kallade kulmotorer, men även andra föremål.

Knappt 20 år gammal blev Otto Westman maskinmontör när Linspinneriet i Sörforsa uppfördes. Hans kunnighet uppmärksammades av disponent Lehman som såg till att Otto Westman fick vidareutbildning i Dublin på Irland. Han återkom och monterade nya maskiner vid linspinneriet.

Otto Westman, som var född 1880, startade egen verkstadsrörelse i Sofiedal 1909. Verkstaden låg intill Honrån, granne med gamla sågen som drevs med ett kvarnhjul och senare byggdes ett gjuteri på andra sidan vägen. Här brottades Otto med konstruktionsproblem av ofta mycket komplicerad natur. Bland annat konstruerade och tillverkade han, och i första hand brodern Helge, kulmotorer. Även Hjalmar och Emil Westman arbetade i verkstaden.

Första kulmotorn, den hette Tune, lämnade verkstaden 1915.

Kulmotorn, som inte hade något tändstift, blev upphovet till uttrycket: Ä´ kula rö´ så far vi... då man måste elda på en tändkula för att fotogenet i cylindern skulle antändas.

Det finns fortfarande kvar ett stort antal kulmotorer runt Hudiksvall, och faktiskt ska en av dessa sättas i en träbåt av Roslagsmodell som ska tillverkas i vinter. Det är Fredrik Andersson i Hudiksvall som äger kulmotorn och den har renoverats till i princip nyskick under två av Åke Larsson i Mellanfjärden. Motorn har tidigare suttit i en båt, tillhörande Fredrik Anderssons morfar, Erik Eriksson, för Hudikborna känd som innehavare av Södra Gummi.

Otto Westman gillade tekniska utmaningar och tillsammans med skidfabrikören Erik Sundin konstruerade han, och tog patent, på en skidfräsmaskin, som blev världsbekant. Otto Westman var också många gånger en räddande ängel när det gällde HT:s utgivning. När pressen strejkade ringde man efter Otto, som kom och löste problemet.

Otto Westman avled den 22 januari 1958, 77 år gammal.

Mer läsning

Annons