Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klen ersättning efter bilköp

En bilfirma i Sandviken ska nu ersätta en Bollnäskvinna för ett av de många fel hon anser fanns på en bil hon köpte av firman under fjolåret.

Annons

Bilen drog snett, det visade sig att det var fel på centrallåset och snart upptäckte hon också att handbromsen låg på. Strax därpå gick det dessutom hål i avgasröret och inom ett halvår tvingades hon även reparera flera småfel, som till exempel ett läckande vattenrör till kylaren.

Allmänna reklamationsnämnden ger kvinnan rätt i ett av fallen. Vid reparationen av centrallåset fick hon själv betala en ny nyckel och den bör hon ha ersättning för, men i övrigt anser nämnden inte att hon lyckats bevisa att säljaren misskött sig.

Hon borde ha lämnat in bilen till säljaren för reparation och inte till annan verkstad – och när så skett har hon inte lämnat in reklamation av reparationerna innan hon lämnat bilen till andra verkstäder.

Mer läsning

Annons