Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemsida räddade klädbutik

/
  • Monica Pehrsson på Stor & Fin i Bollnäs tycker att hennes nya hemsida har räddat hennes företag.- En bra webb och fina bilder är otroligt viktigt. Målet är att webben ska står för 50 procent av inkomsterna.

I förra veckan presenterade Posten sin rapport Distanshandel idag 2010. Branschen har tidigare hoppats på en ännu starkare tillväxt än vad rapporten visar men handeln över nätet har ändå ökat markant.
För Stor & Fin i Bollnäs blev hemsidan räddningen för butiken.

Annons

Rapporten förutspår att e-handeln kommer att växa 8-10 procent de kommande fem åren efter att ha mer än fördubblats under de senaste fem. Svensk distanshandel innefattar både handel via internet och postorder och omsätter idag 28 miljarder kronor på ett år. Rapporten visar dock att vi fortfarande handlar mest i traditionella butiker. Siffran motsvarar 4,6 procent av den totala detaljhandeln.

Att e-handeln är viktig för att överleva vet Monica Pehrsson på klädbutiken Stor & Fin i Bollnäs. För ett år sedan var hon nära konkurs men med hjälp av Utbildningsradions program Vinna eller Försvinna har hon kommit på fötter igen. En stor del av återhämtningen tackar hon webbsatsningen för.

- Hjälpen jag fick genom programmet fick mig att inse vikten av en bra hemsida. Bilderna är absolut viktigast. Jag skaffat en bra fotoutrustning och lägger mycket tid på fotografering och uppdatering av sidan.

Monica Pehrsson beskriver hur hon blev "pålurad" sin första hemsida och var för snabb med att tacka ja. Nu är dock den gamla sidan ett minne blott. Den nya lockar allt fler kunder från hela Sverige, med snygga bilder och enkelt upplägg.

- Företaget Ung-IT ligger bakom den jag har idag. De är otroligt duktiga och jag tycker att de har räddat mitt företag.

Idag står nätkunderna för en tredjedel av företagets inkomster men Monicas mål är att siffran ska stiga till 50 procent.

Mer läsning

Annons