Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grön ekovåg

/

Försäljningen av grön mat har ökat kraftigt trots lågkonjunktur. Under årets första månader har försäljningen ökat med 35 procent jämfört med samma tid förra året, det visar en studie som gjorts av The Nielsen Company.

Annons

Redan under 2008 visade siffrorna från undersökningsföretaget The Nielsen Company en tydlig uppgång (40 procent) för ekologiska produkter. Pia Högström, marknadschef på märkningsorganisationen på Krav, säger till DN att det handlar om trogna ekokunder som fortsätter att handla men även att nya köpare tillkommer.

På Hemköp i Alfta har de ekologiska produkterna ökat tydligt. Det egna märket Garant har gett den gröna vågen ett uppsving. Ulrica Dagh, tillfällig butiksansvarig på Hemköp, tycker att försäljningen ökat mycket bland frukt och grönt, främst tomater.

- Det är knappt någon skillnad i pris längre och de som handlat ekologiskt tidigare gör det fortfarande.

På Kvantum i Bollnäs ser man fortfarande en ökning men den är inte är lika stark som det senaste året.

- De ekologiska varorna har stagnerat. Det som säljs mest är så klart mjölk och annat klassiskt, som mjöl, säger Niklas Svedén, butikschef på Kvantum. Han tror att de flesta kunder blivit mer medvetna och väljer att handla miljömärkta produkter.

Mer läsning

Annons